ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΠΟΙΜΗΝ

170 4

ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΠΟΙΜΗΝ

Μόλις πέρασε τό καλοκαίρι καί πανερχόµαστε λοι στίς στίες µας. Πολλοί πό µας περάσαµε τό καλοκαίρι στό «χωριό», καί ετυχς, πειδή ο περισσότεροι δέν θά µποροσαν λλο νά κάνουν διακοπές. Γινόµαστε µως τά τελευταα χρόνια λο καί περισσότεροι µάρτυρες νός θλιβερο θεάµατος: κλειστές κκλησίες στά χωριά µας. ατία; Στίς περισσότερες νορίες πάρχει νας µόνο ερέας. Καί – σύµφωνα µέ τίς νέες νοµοθετικές ρυθµίσεις – στήν περίπτωση πού πάρει σύνταξη, δέν ντικαθίσταται. Λόγω τς προσοµοίωσης τν κληρικν µέ τούς δηµοσίους παλλήλους, σχυε ρχικά τό γνωστό µέτρο το µνηµονίου 5:1, δηλ. νά πέντε συνταξιοδοτήσεις µία πρόσληψη. Ατή ρύθµιση τροποποιήθηκε, πειδή κυρίως στίς µικρές Μητροπόλεις δέν φθανε ριθµός τν συνταξιοδοτήσεων στίς πέντε. τσι πιτρέπεται στίς περισσότερες Μητροπόλεις νας διορισµός φηµερίου τό χρόνο. Λόγω το γεγονότος, τι µεγάλο µέρος τν κληρικν, διαίτερα στήν παρχία βρίσκεται κοντά στήν λικία συνταξιοδοτήσεως, καταλαβαίνουµε πώς τά πόµενα χρόνια πολλά χωριά θά µείνουν ρφανά πό ερέα, ρα καί πό κάθε πνευµατική διαποίµανση. λοι ξέρουµε τή σηµασία τοερέως καί το Διδασκάλου στήν κοινωνία το χωριο. Τώρα, µετά τά σχολεα κινδυνεύουν νά κλείσουν καί οκκλησίες, κάτι πού οτε ο κατά καιρούς χθροί καί κατακτητές τολµοσαν νά πιδιώξουν. Καί ατό, πειδή ξεραν πολύ καλά, τι µέ ατόν τόν τρόπο θά ξεσήκωναν τούς χωρικούς.

Οθωµανοί δωσαν στούς κληρικούς δικαστική ξουσία, ο Βαυαροί στράφηκαν κυρίως ναντίον τν . Μονν καί ρπαξαν τήν περιουσία τους, θέλοντας µως νά ξασφαλίσουν µέ ατό τόν τρόπο τήν µισθοδοσία τοφηµεριακο κλήρου. διος Βαυαρός βασιλεύς θων διέταξε τήν 29 πριλίου 1843: «Α διά τά κκλησιαστικά καί τήν δηµοσίαν κπαίδευσιν δαπάναι, στεροσαι µέν το ποσο τν ρειθησν κκλησιαστικν προσόδων θέλουσι ναπληροσθαι πό τά λοιπά δηµόσια εσοδήµατα, οδέποτε δέ ν περιπτώσει περισσεύµατος τν προσόδων ατν, το περισσεύµατος τούτου θέλει γενε χρσις λλη µή ποβλέπουσαν τήν βελτίωσιν τοερο κλήρου καί τήν κοινήν κπαίδευσιν...», πως παραθέτει Μακαριώτατος ρχιεπίσκοπός µας στό ξαιρετικό πόνηµά του µέ τίτλο: «πάντηση τς κκλησίας στά µυθεύµατα τοντικληρικαλιστικο Λαϊκισµο1.

κόµα καί ο Κατοχικές κυβερνήσεις δέχθηκαν τόν διάλογο µέ τόν ρχιεπίσκοπο καί τήν Σύνοδο γιά ατό τό θέµα2.

  Κατά δέ τό τος 1945, µόλις µετά τόν πόλεµο καί µέσα στίς µφύλιες ναταράξεις ρυθµίζει Νόµος 536 τς 5 Σεπτεµβρίου 1945 τά «περί ρυθµίσεως τν ποδοχν τορθοδόξου φηµεριακο Κλήρου τς λλάδος, το τρόπου πληρωµς ατν καί περί καλύψεως τς σχετικς δαπάνης». Στόν νόµο ατό ναγράφεται στό ρθρο 15: «Αργανικαί θέσεις τν φηµερίων τν νοριακν Ναν ρίζονται ες 6000. Ο πέραν τοριθµο τούτου πηρετοντες φηµέριοι διατηρονται ν τπηρεσία µέχρι τς καθ΄ οονδήποτε τρόπον ξόδου των»3.

Μέ τό δεδοµένο τι τό 1945 πληθυσµός τς λλάδος ταν 7.300.000, χουµε µιά ναλογία 1 ερέα νά 1216 κατοίκους. Τό 2015 ριθµός τν ερέων µαζί µέ τήν Κρήτη καί τά Δωδεκάνησα νερχόταν σέ 9780, ρα µιά ναλογία 1:1154. ρα πολύ σύντοµα θά πέσουµε κάτω πό τό πίπεδο το 1945!

Τί κάνουµε νά ποτρέψουµε ατή τήν πειλή; Σχεδόν τίποτα. Προσπαθοµε νά «βολέψουµε» τήν κατάσταση. λλά πς; Μέ τήν χειροτονία µίσθων κληρικν. Καί µέ ατό νοίγουµε λλα κεφάλαια καί λλες δυσκολίες. Πς Θά ζήσουν οδιοι καί ο οκογένειές τους; Πολλοί χουν λλα παγγέλµατα, µέ ποτέλεσµα νά εναι διαθέσιµοι µόνο γιά τίς Θ. Λειτουργίες τν Κυριακν καί ορτν, φόσον ατές συµπίπτουν µέ ργίες. Ο συνέπειες εναι λέθριες, γιατί οσιαστικά δέν λλάζει τίποτα: ο Ναοί παραµένουν καθ΄ λην τήν διάρκειαν τς βδοµάδος κλειστοί, οντως πιστοί πευθύνονται λλο, κυρίως στά Μοναστήρια, πράγµα, τό ποο σηµαίνει µείωση τν σόδων (δέν µπορε νά νάψη κανες κερί) µέ παράλληλη αξηση τν ξόδων (οπισκέπτες ερες συχνά πληρώνονται), καί πνευµατική ρήµωση λοκλήρων τοπικν κοινωνιν. Καί βεβαίως τίθεται καί τό ζήτηµα τοσυµβίβαστου τν περισσοτέρων παγγελµάτων µέ τήν ερωσύνη. Τήν στιγµή πού ο κανόνες τς κκλησίας παγορεύουν στόν ερέα νά περιβάλεται µέ λλη πό τήν προορισµένη γιά τήν ερωσύνη νδυµασία: «Μηδείς τν ν κλήρ καταλεγοµένων νοίκειον σθτα µφιέννυσθαι, µήτε ν πόλει διάγων, µήτε ν δ βαδίζων, λλά στολας κεχρήσθω τας δη ν κλή καταλεγοµένοις πονεµηθείσαις»4. Πς δηλαδή νά ξασκήση πάγγελµα πού παιτε εδική νδυµασία; θέλουµε νά φθάσουµε στό κατάντηµα µερικν «’Ορθοδόξων» ερέων τοξωτερικο, οποοι ς ταβερνιάρηδες ξενυχτον στά µαγαζιά τους καί πηγαίνουν τήν Κυριακή κατ΄ εθείαν, συχνά µεθυσµένοι, νά λειτουργήσουν, τήν στιγµή πού νδ΄ κανών τν γ. ποστόλων παγορεύει στόν κληρικό νά τρώη σέ ταβέρνα: «Ε τις κληρικός ν καπηλεί φωραθείη σθίων, φοριζέσθω. Πάρεξ τον πανδοχείν δ δι΄ νάγκην καταλύοντος»5.

  µόνη λύση εναι νά ντιδράσουµε. Θέλουµε ποιµένες γιά τίς νορίες µας. Δέν θέλουµε οτε «λειτουργούς» πού κ τν πραγµάτων ναγκάζονται νά δουλεύουν δύο κυρίοις, οτε «λειτουργούς» πού κατά τό παρελθόν θελαν νά καλύψουν τήν νικανότητά τους νά στεριώσουν σέ κάποια ργασία, καί γιναν «παπάδες», γιά νά ξασφαλίσουν να σίγουρο µισθό.

  Θέλουµε καί χρειαζόµαστε ποιµένες λογικν προβάτων, ποιµένες, οποοι συνεχς στέκονται στό πλάϊ το πιστο ποιµνίου, ς πατέρες καί χι ς πάλληλοι τν πιστν!

  κκλησία χει τήν δυνατότητα νά πιβάλλεται, νά παιτεπό τήν πολιτεία ατό τό δικαίωµα. χουν γίνει λλεπάλληλες παλλοτριώσεις µοναστικς καί κκλησιαστικς περιουσίας, ς ντάλλαγµα νά ναλάβη τό κράτος τήν µισθοδοσία τν κληρικν. Ατές οπαλλοτριώσεις γιναν µέ κοινωφελ σκοπό, ετε νά φιλοξενήσουν δηµόσιες πηρεσίες, νοσοκοµεα κ.., νά δοθον σέ πόρους γρότες καί κτηνοτρόφους. Καί κκλησία χι µόνο δέν πρε ποζηµιώσεις, λλά πολλάκις ξαπατήθηκε: ντί τς κοινς φέλειας στήθηκαν σέ πρώην κκλησιαστικές κτάσεις κερδοφόρες καί κόµα καί κερδοσκοπικές πιχειρήσεις τόσο το Δηµοσίου σο καί διωτν: Τό καζίνο στήν Πάρνηθα καί ργοστάσια ξόρυξης µαρµάρου στήν Πεντέλη ντί σανατορίων γιά φυµατικούς, αολικά πάρκα ντί δασικο πλούτου στόν Κιθαιρνα καί στόν λικνα, χιονοδροµικά κέντρα καί σαλέ ντί βοσκοτόπων στόν Παρνασσό! Καί π΄ λες ατές τίς κερδοφόρες δραστηριότητες κκλησία δέν παίρνει τίποτα. ντιθέτως τς παγορεύεται γκατάσταση καί κµετάλλευση λιακν συλλεκτν παραγωγς λεκτρικς νέργειας στήν Πεντέλη καί νέγερση φιλανθρωπικοδρύµατος στόν Βαρνάβα ττικς, κτός ν χαρακτηρισθ στά χαρτιά ς «παυλις»!

  Εναι καιρός νά ψώση λλαδική κκλησία πλέον πίσηµα τήν φωνή της, καί νά βάλη τό κράτος (λάθος λέξη, µλλον τήν κράτεια) τν παρανόµων καί κερδοσκόπων ες βάρος της καί ες βάρος το λαο, στήν θέση του. Πρέπει νά καταλάβη πολιτική γεσία, τι τήν συµφέρει µλλον νά πληρώση µερικές χιλιάδες κληρικν, παρά νά ξεσηκώση τόν λαό ναντίον της καί νά τήν σέρνει κκλησία στά δικαστήρια γιά λες ατές τίς παράνοµες χρήσεις κκλησιαστικν κτάσεων.

  πνευµατικά ποίµαντος λαός πωσδήποτε θά βγάλει στήν πιφάνεια κεκρυµµένα νστικτα καί πωθηµένα, τά ποα θά τόν καταστήσουν πό δυσκυβέρνητο σέ κυβέρνητο. Σέ ποιά κυβέρνηση συµφέρει κάτι τέτοιο; Ο Τορκοι τά κατάλαβαν, ο Γερµανοί καί ταλοί τά κατάλαβαν.

  Νά δοµε ν θά τά καταλάβουν καί ο σηµερινοί ξενοκράτες µέ λληνικές στυνοµικές Ταυτότητες.

 

Σημειώσεις:

1. θήνα 2016, κδ. Κρήνη, σελ. 35

2. σελ. 72-76

3. Γεωργίου ποστολάκη, Βασικαί διατάξεις Έκκλησιαστικο-Κανονικο Δικαίου καί Νοµολογία, ράκλειον Κρήτης 2006, σελ. 139

4. Κανών κζ΄   τς στ΄ Οκουµενικς Συνόδου. γ. Νεκταρίου, Ποιµαντική, κδ. Ρηγοπούλου, 1974,σελ. 246

5. Ποιµαντική, σελ. 252

 

π. Γεώργιος Χάας

«ΕΝΟΡΙΑΚΗΕΥΛΟΓΙΑ» ρ. Τεύχους 170

κτώβριος 2016