Προεόρτιος λόγος...

Προεόρτιος λόγος...

 (Ποιμαντικά βιώματα)

 

ρα βαθειὰ ὀρθρινή. Μὲ τὴν ἄχραντη τὴν ἡσυχία νὰ κυκλώνει τὸν ἄδειο τὸ ναό, μὰ περισσότερο μὲ τὸ λιτὸ τὸ φῶς τῶν καντηλιῶν ποὺ ἀπομένει μιὰν ἀψεγάδιαστη μαρτυρία γιὰ τὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο βιώνεται ἡ κάθε Ἀκολουθία, ἡ κάθε γιορτή. Γιατὶ στὶς μέρες μας πλήθυναν τὰ φῶτα, τὰ πολλὰ τὰ φῶτα, ἄνοιξαν οἱ τεράστιοι προβολεῖς καὶ καταυγάσανε τὸν κόσμο ὁλόκληρο, σὲ σημεῖο ὥστε νὰ μὴν ὑπάρχει ἀφώτιστος τόπος. Μόνο ποὺ οἱ ψυχὲς τῶν ἀνθρώπων ἔπαψαν νὰ φωτίζονται πιά γιατὶ δὲν ἔχουν ἀνάγκη πλέον τὸν Θεῖο φωτισμό, ποὺ ξεκινάει ἀπὸ τὸ λιτό, τὸ ταπεινὸ τὸ λαδοκάντηλο καὶ στὴ συνέχεια μεταφέρεται στὸ μελισσοκέρι, ποὺ καῖνε, ὡς ἄλλη θυσία καὶ προσφορὰ στὰ ἱερὰ τὰ εἰκονίσματα.

«Εἰ τά ὁρώµενα οὕτω καλά, ποταπά τά ἀόρατα»;

«Εἰ τά ὁρώµενα οὕτω καλά,
 ποταπά τά ἀόρατα»;

 

Μιά κεντρική ἰδέα τῆς σύγχρονης ἐποχῆς µας εἶναι ὅτι µέ τήν πρόοδο τῆς ἐπιστήµης ὁ ἄνθρωπος ἀνακάλυψε «τήν ἀσήµαντη θέση του σέ σχέση µέ τό ὑπόλοιπο σύµπαν». Στά κείµενα πού προβάλλουν αὐτόν τόν ἰσχυρισµό γίνεται στερεότυπα ἀναφορά στήν ἀστρονοµική θεωρία τοῦ Κοπέρνικου (1473-1543) καί τίς παρατηρήσεις τοῦ Γαλιλαίου (1564-1642), οἱ ὁποῖοι ὑποστήριξαν πώς ἡ γῆ δέν εἶναι ἀκίνητη, ἀλλά ὅτι κινεῖται γύρω ἀπό τόν ἥλιο καί κατόπιν προβάλλεται περαιτέρῳ ἡ ἄποψη πώς µέ αὐτήν τήν «κοπερνίκειο ἀντιστροφή» ὁ ἄνθρωπος, ὁ ὁποῖος µέχρι τότε θεωροῦσε τόν ἑαυτό του κέντρο τοῦ σύµπαντος, ἔχασε τήν προνοµιακή του θέση καί ἐξέπεσε νά ζεῖ στό περιθώριο ἑνός ἀπειροελάχιστου πλανήτη, τῆς γῆς. Ἡ ὑποβάθµιση αὐτή τοῦ ἀνθρώπου συµπληρώθηκε µέ τήν ἐµφάνιση τῆς θεωρίας τοῦ Δαρβίνου, µέ τήν ὁποία ὑποστηρίχθηκε ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν εἶναι παρά ἡ συνέχεια καί ἡ ἐξέλιξη τοῦ πιό ἁπλοῦ µικροοργανισµοῦ, καθώς καί µέ τή βασική θέση τοῦ Φρόϋντ περί τοῦ ὅτι ὁ ἄνθρωπος κατά βάθος ἄγεται καί φέρεται ἀπό ἄγνωστες σέ αὐτόν ἐπιθυµίες πού κρύβονται στό ὑποσυνείδητό του.

Ἀπό τήν Φάρµα τῶν Ζώων τοῦ Ὄργουελ στήν παγκόσµια ζούγκλα τοῦ Μακρόν

Ἀπό τήν Φάρµα τῶν Ζώων τοῦ Ὄργουελ

στήν παγκόσµια ζούγκλα τοῦ Μακρόν

 

Χαρακτηριστικό γνώρισµα τῆς «Φάρµας τῶν Ζώων», τοῦ ἀλληγορικοῦ µυθιστορήµατος, πού ἔγραψε ὁ Τζόρτζ Ὄργουελ (τά χωρία πού παρατίθενται στήν συνέχεια τοῦ κειµένου ἔχουν ληφθεῖ ἀπό τή µετάφραση τῆς Μαρίας Καρβέλα, ἐκδ. Ὠκεανίδα, Ἀθήνα 2021), εἶναι τό ἀναποδογύρισµα τῶν, ἀρχικῶς ἀπαρέγκλιτων, ἑπτά ἐντολῶν τοῦ ἀνιµαλισµοῦ, οἱ ὁποῖες εἶχαν διαµορφωθεῖ µετά τήν ἐξέγερση τῶν ζώων. Αὐτή εἶχε ὡς ἀποτέλεσµα τήν ἐκδίωξη τοῦ διοικητῆ τῆς φάρµας, δηλ. τοῦ κ. Τζόουνς.

Ἀντιστοίχως, χαρακτηριστικό γνώρισµα τῆς σηµερινῆς ἐποχῆς τῆς ὑγειονοµικῆς δικτατορίας, πού ἐγκαθιδρύθηκε ἀπό τίς 11 Μαρτίου 2020 καί ἔπειτα, εἶναι τό ἀναποδογύρισµα τῶν ἑπτά ἐντολῶν τοῦ ἀνθρωπισµοῦ.

Ἐπί παραδείγµατι, ἐνῷ πρό κορωνοϊοῦ ἴσχυε ἡ ἐντολή «Ὅποιος ἄνθρωπος περπατάει µέ καλυµµένα ἤ ἀλλοιωµένα τά χαρακτηριστικά τοῦ προσώπου του πρέπει νά τιµωρεῖται αὐστηρότερα σέ σχέση µέ ὅποιον ἔχει ἀκάλυπτο τό πρόσωπό του», µετά τήν κήρυξη τῆς πανδηµίας τοῦ κορωνοϊοῦ, ἡ συγκεκριµένη ἐντολή ἀναποδογύρισε ὡς ἑξῆς: «Ὅποιος ἄνθρωπος περπατᾶ χωρίς νά ἔχει καλυµµένα τά χαρακτηριστικά τοῦ προσώπου του κινδυνεύει νά πληρώσει πρόστιµο 300 € καί νά κριθεῖ ἀξιόποινος γιά παραβίαση τῶν µέτρων πρόληψης ἀσθενειῶν».

«ΕΠΕΓΡΑΦΗΜΕΝ ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΟΝΟΜΑΤΙ ΘΕΟΤΗΤΟΣ»!

«ΕΠΕΓΡΑΦΗΜΕΝ ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΟΝΟΜΑΤΙ ΘΕΟΤΗΤΟΣ»!

 

 «Δεῦτε ἀγαλλιασώµεθα τῷ Κυρίῳ τό παρόν µυστήριον (τῆς τοῦ Θεοῦ Ἐνανθρωπήσεως) ἐκδιηγούµενοι».

Μέ τό Μυστήριο αὐτό, γιά τήν βίωση τοῦ ὁποίου ἑτοιμαζόμεθα ἐπί 40 ἡμέρες, «τό µεσότοιχον τοῦ φραγµοῦ», πού μᾶς ἐχώριζε ἀπό τήν σχέση μας μέ τόν Θεόν μας, φράσσοντάς μας τόν δρόμο, «διαλέλυται» καί   «ἡ φλογίνη ροµφαία» (πού φρουροῦσε τήν Θύρα τοῦ Παραδείσου) «τά νῶτα δίδωσι». Ἀποχωρεῖ καί ἀφήνει διαβατή τήν μετάβασή μας στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.

Αὐτά ὅλα συνέβησαν γιατί «ἡ ἀπαράλλακτος Εἰκών τοῦ Πατρός, ὁ χαρακτήρ τῆς ἀϊδιότητος αὐτοῦ», ὁ Θεός Λόγος, τό Δεύτερο Πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος ἔλαβε «µορφήν δούλου ἐξ ἀπειρογάµου Μητρός προελθών, οὐ τροπήν ὑποµείνας», ἀλλά παρέμεινε Αὐτός πού ἦταν, δηλαδή «Θεός ἀληθινός», «γενόµενος ἄνθρωπος διά φιλανθρωπίαν». «Ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ, υἱός ἀνθρώπου γίνεται», «ἵνα θεόν, τόν Ἀδάµ ἀπεργάσηται»!

Ἐνανθρωπήσαντος τοῦ Θεοῦ «ἡ πολυθεΐα τῶν εἰδώλων κατήργηται» «καί εἰς µίαν Δεσποτείαν Θεότητος τά Ἔθνη ἐπίστευσαν». Ἀπό τότε πλέον, τό Πιστό στόν Θεό μας ἀνθρώπινο Γένος κατάλαβε ὅτι εἶναι πολύ πρόσκαιρη, πολύ προσωρινή ἡ ἐπίγεια ζωή καί, βεβαίως, πρόσκαιρες καί οἱ κατά καιρούς ἐπίγειες ἀπογραφές, πού γίνονται «τῷ δόγµατι τοῦ Καίσαρος», ἀφοῦ γιά ὁλόκληρη τήν αἰωνιότητα «ἐπεγράφηµεν οἱ Πιστοί ὀνόµατι Θεότητος»(!), ἀρκεῖ νά θελήσουμε νά παραμείνουμε ὑπήκοοι τῆς Βασιλείας τοῦ Χριστοῦ,  πού εἶναι «Βασιλεία πάντων τῶν αἰώνων καί ἡ Δεσποτεία Του ἐν πάσῃ γενεᾷ καί γενεᾷ»!

 

«ΙΠΠΟΛΥΤΟΣ»

«ΙΠΠΟΛΥΤΟΣ»

 

τραγωδία τοῦ Εὐριπίδη (484-406 π.Χ.) δέν ἔχει μέχρι τώρα φιλοξενηθεῖ στό περιοδικό μας ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ γιά διαφόρους λόγους.

Ἡ ὑπόθεση τοῦ ἔργου ἐκτυλίσσεται στήν Τροιζήνα μπροστά στό ἀνάκτορο τοῦ βασιλέα τῆς Ἀθήνας Θησέα. Ἐμφανίζεται ἡ θεά Ἀφροδίτη καί καυχᾶται ὅτι ἡ μεγαλοσύνη της στή γῆ καί στούς οὐρανούς εἶναι ἀνίκητη. Εἶναι καλή μέ τούς πειθαρχικούς στό θέλημά της, ἀλλά σκληρή στούς ἀλαζόνες. Στόχος τῆς ὀργῆς της εἶναι ὁ Ἱππόλυτος, γιός τοῦ Θησέα καί τῆς ἀμαζόνας Ἱππολύτης, πού δέν λατρεύει τήν θεά τοῦ ἔρωτα, ἀλλά τήν θεά τῆς παρθενίας Ἄρτεμη. Ἡ Ἀφροδίτη θά τιμωρήσει τόν Ἱππόλυτο χρησιμοποιῶντας ὡς ὄργανό της ἀθῶο θῦμα.

Ἔρχεται ὁ Ἱππόλυτος μέ τήν χαρούμενη νεανική συντροφιά του καί χωρίς νά ρίξει οὔτε μία ματιά στό ἄγαλμα τῆς Ἀφροδίτης, πηγαίνει πρός τό ἄγαλμα τῆς Ἄρτεμης. Γονατίζει, τήν προσφωνεῖ καί ἀποθέτει ἀνθόπλεκτο στεφάνι στό βωμό της. Ἡ προσφώνησή του ἀποκαλύπτει τήν φιλοσοφία τῆς ζωῆς του καί τήν ἀφοσίωσή του στήν Ἄρτεμη. Οἱ δραστηριότητές του (κυνῆγι, ἱππασία κλπ.) τόν προστατεύουν ἀπό τίς κακίες τῆς ἀργίας.