Ἐναγώνιες κορυφώσεις τοῦ πνευµατικοῦ µας ἀγῶνα

Ἐναγώνιες κορυφώσεις τοῦ πνευµατικοῦ µας ἀγῶνα

 

«Πέραν τοῦ χειμάρρου τῶν Κέδρων»... (Ἰω. 18, 1)

                                                 

νήκει ἐξάπαντως στή δικαιοδοσία μας ἡ βεβαιωμένη ἐναγώνια προσπάθεια γιά τόν καθορισμό τῶν ὁρίων, μέσα στά ὁποῖα καί καλούμεθα νά ἐπιτελέσουμε τίς ποιμαντικές μας δραστηριότητες καί ἐντολές. Γιατί στά χρόνια μας, ἡ εὔστοχη συνάντηση μέ τό ποίμνιο τῆς ἐνοριακῆς Κοινότητας ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὰ δεδομένα τῶν χρονικῶν περιθωρίων, τόσο ἡμῶν τῶν ποιμένων, ἀλλά καί  τῶν ἐνοριτῶν, πού ἔπαψαν- τουλάχιστον στά τουριστικά ἐπαρχιακά κέντρα καί στὶς κοινότητες  αὐτές- νά ἐξακολουθοῦν, νά διαθέτουν  τό χρόνο τους, ὅσον ἀφορᾶ στήν λήψη καὶ ἐξασφάλιση τῆς ὅποιας ποιμαντικῆς μέριμνας καί ἐκκλησιαστικῆς καταρτίσεως.

Αὐτό ἀποτελεῖ δέ καί εἶναι ἡ βάση τοῦ προβληματισμοῦ ἑνός συνειδητοῦ ἐφημερίου, ὁ ὁποῖος βλέπει ὅτι μέσα σέ λίγα χρόνια μεταβάλλεται, ἀπό πνευματικό διάκονο καί ὁδηγό, σέ φύλακα καί ἐκφραστή μιᾶς τύπου φολκλόρ  “παραδοσιακῆς”, ἀνώδυνης καί τυπολογικῆς ὑπηρεσίας, μέ ἀποτέλεσμα τή δημιουργία μιᾶς ἐπώδυνης κατάστασης, πού, ὅπως εἶναι φυσικό, ὁδηγεῖ σέ ἀρρωστημένες ἐνέργειες καὶ ἀνυπόστατες συμπεριφορές, καθώς μέτρο τῶν πάντων εἶναι πιά ἡ παραγωγή καί ἡ οἰκονομική εὐρωστία. Γι᾿ αὐτό καί σέ «ἀξιοποιημένα» τουριστικά κέντρα παρατηρεῖται τό φαινόμενο τοῦ νεοπλουτισμοῦ, καθώς ἡ ἐναλλαγή τῶν χθεσινῶν ἁπλῶν ἀνθρώπων, πού καλλιεργοῦσαν τήν γῆ καί ζοῦσαν μιάν ἁρμονική κοινωνική συμβίωση, σήμερα μεταβάλεται σέ ἀγῶνα ἄκρατου ἀνταγωνισμοῦ. Κι αὐτό,  γιατί οἱ οἰκονομικές συγκυρίες ἦλθαν κατά τέτοιο τρόπο, ὥστε νά λησμονήσουν πολλοί ἀπ᾿ αὐτούς, καί καταγωγή καί ρίζες, ἀλλά καί τρόπους βιοτῆς. Μέ ἀποτέλεσμα νά ξιπαστοῦν ἀρκετοί σέ τέτοιο σημεῖο, ὥστε νά περιθωριοποιήσουν τήν Παράδοσή τους, τόν κόσμο δηλαδή πού τούς ἀνάστησε.

Μέσα σ᾿ αὐτόν τόν μεταβαλλόμενο κόσμο ζῶντας καί κινούμενος, λοιπόν, ὁ  παπᾶς πασχίζει νά κρατήσει τίς ἰσορροπίες πού χρειάζονται, διακινδυνεύοντας κάποτε, γιατί ὁ στόχος εἶναι πάντα ὁ ἴδιος: Τό νά περιθωριοποιεῖται ὁ Κλῆρος, νά διακωμωδεῖται ὁ παπᾶς, νά βγαίνει πρός τά ἔξω ὅλη ἡ χολή τῶν ὅσων ἀπό “ἐνδιαφέρον” καί «ἔγνοια» κριτικάρουν τήν κάθε λέξη καί τήν κάθε κίνησή του. Χώρια ἀπό ἐκείνους, οἱ ὁποῖοι, κατέχοντας τήν ὁποιαδήποτε θέση, ἀρέσκονται νὰ εἶναι ἐπιτιμητές τῶν πάντων, πασχίζουν νά βροῦν μύριες ὅσες προφάσεις, γιά νά δικαιολογήσουν τή στάση τους ἀπέναντι στό “παπαδαριό”(!), ὅπως περιφρονητικά μᾶς ἀποκαλοῦν, ἔτσι ὥστε νά ἔχουν στή φαρέτρα τους βέλη ἕτοιμα νά μᾶς ἐξοντώσουν ἐν ὀνόματι τῆς ὅποιας δικαιολογίας ἐφεύρουν, ἤ  τοὺς συμφέρει νὰ παρουσιάζουν.

Σ᾿αὐτές, λοιπόν, τίς περιπτώσεις βέβαιο εἶναι ἡ καταφυγή σέ στιγμές καί χώρους φορτισμένους μέ τήν ἀγωνία, τόν πόνο καί τή μοναξιά τοῦ Ἰησοῦ, ποὺ ἐπιμένει νὰ μᾶς κοιτάζει μὲ τὴ γνωστὴ μακροθυμία Του καὶ τὴ χαρισματικὴ Ἀγάπη καὶ Καλωσύνη Του. Γι’ αὐτὸ, μέγιστο προνόμιο στὸν κάθε συνειδητὸ ποιμένα εἶναι νὰ ταπεινώνεται καὶ νὰ σιωπᾶ σὲ τέτοιες συμπεριφορές. Νὰ ὑψώνει τὰ χέρια του καὶ νὰ παρακαλεῖ: «Γενηθήτω  τὸ θέλημά Σου»! Κι αὐτό, ἐπειδὴ γνωρίζει πολὺ καλὰ τό,«μάθετε ἀπ᾿ ἐμοῦ ὅτι πρᾶος εἰμὶ καὶ ταπεινὸς τῇ καρδίᾳ καὶ εὑρήσετε ἀνάπαυσιν ταῖς ψυχαῖς ὑμῶν» (Μτθ.11, 29 ).

Κι αὐτό μᾶς ἀρκεῖ.

 

 Σκόπελος                                 π. Κωνσταντῖνος Ν. Καλλιανός

«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» Ἀρ. Τεύχους 242

Ὀκτώβριος 2022