ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΔΙΚΑΙΟ

171 4 Nomomathis

ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΔΙΚΑΙΟ

 

Μιά πόπειρα ντιπαραβολς

Εσαγωγικά:

Σύµφωνα µέ τήν ερέως διαδεδοµένη στίς µέρες µας, λλά καί ρκετά σαφ καί καθόριστη, δέα, ποχή τς Βυζαντινς Ατοκρατορίας ταν –τάχα– µιά ποχή «πολυταρχίας», «θεοκρατίας» καί «σκοταδισµο»(!), στήν ποία –πως συκοφαντικά ποστηρίζουν– πουσίαζε σεβασµός στά νθρώπινα δικαιώµατα, γιατί δθεν, τά τελευταα, ποτελον σύγχρονες κατακτήσεις τν Νεωτέρων Χρόνων!

µως, ν λόγδέα–συκοφαντία προβάλλεται, χωρίς νά λαµβάνονται π’ ψη καί νά ξιολογονται δεόντως συγκεκριµένα τεκµήρια, τά ποα τουλάχιστον δείχνουν τι πολλές πό τίς πραγµατικές κατακτήσεις στό ζήτηµα τς προστασίας τν νθρωπίνων δικαιωµάτων πιτεύχθηκαν πολύ παλαιότερα πό σο εναι κοινς γνωστό. Δέν θά ταν λλωστε λογικό νά θεωρεται τι ονθρωποι τν παλαιότερων ποχν, ν καί µοιράζονταν µέ µς τήν ατή νθρώπινη φύση, εχαν κάποια διαίτερη καί νεξήγητη προδιάθεση στό νά ποτάσσονται στήν κρατική ξουσία καί νά ποδέχονται τυφλά καί διαµαρτύρητα τίς νδεχόµενες διότροπες αθαιρεσίες της. τι µέριµνα γιά τήν κοινωνική δικαιοσύνη καί τήν ση κατανοµή τν λικν γαθν µονοπωλήθηκε πό τούς νθρώπους τν Νεωτέρων Χρόνων, ν, σηµειωτέον, δεολογία τους θεµελιώθηκε σέ φιλοσοφικές θεωρίες, πως κενες το Χόµπς το Λόκ, πού κκινον πό τήν ρχή τς προστασίας το στενοτοµικο συµφέροντος, δηλαδή τοτόµου µέ τό «we-less I» (=τό γώ χωρίς τό µες) τό «sovereign I» (=τό γώ γεµόνας, πικυρίαρχος), πως ναγνωρίζουν σύγχρονοι κοινωνιολόγοι, ν, ντίθετα, ρητό καί διακηρυγµένο θεµέλιο καί προγραµµατικά «νώτερη βαθµίδα δικαιοδοσίας» τς βυζαντινς δεολογίας ταν Χριστιανική πίστη, τό διά το Σταυρο πολίτευµα.

Γιά τούς λόγους ατούς εναι παραίτητο νά γίνει µιά γγύτερη ρευνα σέ συγκεκριµένες πτυχές τς κρατικς ργάνωσης καί το δικαίου το Βυζαντίου, στε νά διαπιστωθε σέ ποιό βαθµό ν λόγ παγιωµένη δεολογία χει βάση στά πράγµατα ποτελε πολιτική προπαγάνδα πρός κατασυκοφάντηση το Χριστιανισµο.

Παραθέτουµε, λοιπόν, κάποια ποσπάσµατα διατάξεων το Βυζαντινο Δικαίου πού φαίνεται νά προλαµβάνουν καί νά διαπνέονται πό ρχές, οποες σήµερα εναι ερύτερα ποδεκτές καί θεωρονται σύγχρονες κατακτήσεις. παράθεση ατή, πού εναι σίγουρα τελής καί πιχειρεται «κ τν νόντων», ποσκοπεφενός στό νά γίνουν ερύτερα γνωστές κάποιες πτυχές το δικαίου ατο καί φετέρου στό νά παρακινήσει, νδεχοµένως, σέ µιά πληρέστερη καί συστηµατικότερη ρευνα, φο πρόκειται γιά ζητήµατα πού δέν χουν κν ρευνηθεν πάσ περιπτώσει τά πορίσµατα τν µελετν πού χουν νδεχοµένως γίνει δέν εναι προσιτά στό ερύ κοινό. Σηµειωτέον τι ο παρατιθέµενες διατάξεις χουν ταξινοµηθε «χονδρικά» σέ θεµατικούς τοµες καί συσχετίζονται, πρός καλύτερη κατανόηση καί κτίµησή τους, µέ ντίστοιχες σύγχρονες νοµικές διατάξεις καί ρχές.

Α. Τά ρια τς κρατικς ξουσίας:

(Στό κεφάλαιο ατό παρατίθενται καί σχολιάζονται διατάξεις πού δείχνουν τι ξουσία το βυζαντινο Ατοκράτορα δέν ταν περιόριστη, λλά προβλέπονταν σέ ατή ρια καί περιορισµοί)

Α.1. Ατοκράτορας καί κκλησία:

Εσαγωγή τν Μακεδόνων Τίτλος Β, Περί Πατριάρχου:

«Γνωρίσµατα το Πατριάρχου εναι νά εναι διδακτικός, νά ξισώνεται φοβα πρός λους τούς ψηλούς καί τούς ταπεινούς, νά ποδίδει δικαιοσύνη µέ πραότητα, νά λέγχει τούς πείθαρχους καί, προκειµένης τς περάσπισης τς λήθειας καί τν δογµάτων, νά πευθύνεται στόν βασιλέα χωρίς συστολή».

-Εσαγωγή 28. 2:

«πόκειται κδικεν καί διατηρεν βασιλεύς πρτον µέν πάντα τά ν τ Θεί Γραφ γεγραµµένα, πειτα δέ καί τά παρά τν γίων πτά συνόδων δογµατισθέντα, τι δέ καί τούς γκεκριµένους ρωµαϊκούς νόµους»

Μέ τίς διατάξεις ατές ρητς ναγνωρίζεται στήν κκλησία καί τούς Κανόνες της πέρτατη αθεντία στό πλαίσιο το Κράτους. Γιά νά ξιολογήσει κανείς τήν µβέλεια τν ν λόγ ρυθµίσεων θά πρέπει νά λάβει π’ψη του τι κατά τήν σηµερινή πολιτική πιστήµη τό Κράτος χει τή λεγόµενη πρωτογενξουσία, τι δηλαδή θεµελιώνεται στόν αυτό του, εναι κυρίαρχο καί δέν ναγνωρίζει πέρτερη ρχή. ξάλλου, καί λεξιλογικά ρος «Κράτος» σηµαίνει «δύναµη», «ξουσία». Πρόκειται γιά ργανισµό πού συνδέεται µέ τή Βία καί συνασπίζεται καί συγκροτεται ς ταυτότητα ν ψει νός χθρο, νός λλου. Εναι τό «βασίλειο τς ναγκαιότητας» πού πιβάλλει µέ ξαναγκασµό σωµατικό τήν τήρηση τν κανόνων του. ν προκειµέν, µως, παρουσιάζεται τό παράδοξο καί «αθυπερβατικό» φαινόµενο νός Κράτους πού δέν ατοθεµελιώνεται, λλά ρητς ναγνωρίζει τήν πέρτερη ξουσία το Εαγγελίου, τοι µις «ξουσίας» τς Χάριτος, τς ποίας ο Κανόνες δέν ποστηρίζονται πό «σωµατικές ποινές» καί ποία θέτει ς κανόνα καί κριτήριο γνησιότητας τό «γαπτε τούς χθρούς µν, προσεύχεσθε πέρ τν πηρεαζόντων µς».

Α. 2. Ατοκράτορας καί ο νόµοι,

ρια στή νοµοθετική ξουσία το ατοκράτορα:

-Νεαρά Κωνσταντίνου το Μονοµάχου:

«Καί τίς τέρα φροντίς, ποον ργον σπουδαιότερον σπούδασµα βασιλεί µλλον προσκον τς περί τούς νόµους προνοίας; Τιµή γάρ βασιλέως κατά τό λόγιον κρίσιν γαπν καί δικαιοσύνην καί κρµα κατόρθωσις το θρόνου ατο. περ λλως µήχανον βασιλε προσγενέσθαι, πλήν κ νόµου καί διά νόµου, δι’ ο βασιλες βασιλεύουσι καί δυνάσται καί ρχοντες κυριεύουσι γς, καίτοι παρ’ ατν κείνων τν νόµων νοµικς αθεντίας τό βασιλικόν τε καί θεον πολέλυται κράτος, ς ατό δεσπόζον πάντων, οχ πό τινος λλου τν πί γς δεσποζόµενον.

λλ’ ατν κείνων κούοµεν αθις τν βασιλέων π’εγνωµοσύνης δικαίας τήν χάριν παραιτουµένων καί οον µοιβήν τινά ταύτην ντιδιδόντων τος νόµοις, τό π’ κείνοις τν σκήπτρων τήν ξουσίαν ποιεν καί σύν ατος µλλον ρχειν αρεσθαι προσηνς καί δικαίως κρατεν δίχα τούτων βιαίως καί παρανόµως, σοφώτερον κατά τούς διώτας, ν ρχουσι, περί τούτου λογιζοµένων. Διαφέρειν γάρ τύραννον ν τούτ καί βασιλέα, τι µέν (ς λόγος) νόµον χει τόν τρόπον, βασιλεύς δέ µπαλιν τρόπον χει τόν νόµον, πιστασίαν µέν ννοµον τήν ρχήν πιστάµενος, τς δ’ ρχς σοφόν κυβερνήτην τόν νόµον σπασίως παραλαµβάνων, στις ερηµα µέν στι καί δρον Θεο, τέχνη δέ λέγεται καί πιστεύεται το καλο τε καί τοσου, πανορθοται δέ πάντα τόν νθρώπινον βίον καί θαυµαστήν τινά τάξιν πρυτανεύει τος πράγµασι. Τάξις δέ τό κεφάλαιον (ς πος) τν γαθν, καί τά πίγεια συνέχει καί τά οράνια».

θεµελιώδης ατή ρύθµιση πενθυµίζει τή σύγχρονη ρχή το «κράτους δικαίου», ποία συνιστ τή βάση καί τόν κύριο γνώµονα ξιολόγησης τν συγχρόνων πολιτευµάτων. Σύµφωνα µέ τήν ν λόγρχή «συν-τάξης» ρύθµισης τς κρατικς ξουσίας, τς ποίας (ξουσίας) κύριο γνώρισµα εναι ποκλειστική δεια χρήσης τς λικς καί νοπλης βίας, τοι τό «κρατικό µονοπώλιο τς βίας», πως συνήθως λέγεται, (πρβλ. καί: «ο γάρ εκ τήν µάχαιραν φορε», Πρός Ρωµαίους 13, 4), δράση τν ργάνων το κράτους πρέπει νά πόκειται σέ προκαθορισµένους, προσιτούς στόν καθένα καί σαφες καί κατανοητούς πό τόν καθένα κανόνες δικαίου. Πρέπει, δηλαδή, νά κανοποιον τό ξιολογικό κριτήριο τς «fair notice», τς δίκαιης καί δηµόσιας προειδοποίησης γιά τό ποιές πράξεις πιτρέπονται καί ποιές παγορεύονται καί τιµωρονται, στε ο πολτες νά δύνανται νά προβλέπουν τή συµπεριφορά τν κρατικν ργάνων καί νά προσαρµόζουν τή συµπεριφορά τους νάλογα, χοντας ναπτύξει ασθηµα σφάλειας δικαίου καί µπιστοσύνης πρός τά κρατικά ργανα, γιά τό τι ατά δέν θά προβον σέ πράξεις βίας καί αθαιρεσίας σέ βάρος τους. νδεικτική στό προπαρατεθέν κείµενο εναι κφραση «κ νόµου καί διά νόµου», ποία φαίνεται νά σηµαίνει τι σκηση τς ξουσίας στηρίζεται σέ νοµική πρόβλεψη (:«κ νόµου») καί διεξάγεται µέ τόν νόµο, ς µέσο κφρασης τς κρατικς βούλησης (:«διά νόµου»). ντίστοιχη εναι σηµερινή «ρχή τς νοµιµότητας» πού ντλεται πό τήν ρχή το «κράτους δικαίου» καί σύµφωνα µέ τήν ποία κάθε πράξη τς διοικητικς κτελεστικς ξουσίας πρέπει νά βασίζεται καί νά πικαλεται πρός δικαιολόγησή της συγκεκριµένες διατάξεις νόµων, λλις κυρώνεται ς µή νόµιµη.

Περαιτέρω, φράση τι «τό βασιλικόν τε καί θεον κράτος πολέλυται τς νοµικς αθεντίας», άν ληφθον π’ ψει τά συµφραζόµενα, δέν πρέπει νά κληφθετι παραχωρε αθαίρετη καί περιόριστη ξουσία στόν «βασιλέα», πού θά µποροσε τάχα νά «κάνει ,τι θέλει». Διότι, άν πρόκειτο περί ατο, φ’ νός δέν θά ντιδιαστελλόταν πιδοκιµαζόµενος θεσµός τς «βασιλείας» πρός τήν ποδοκιµαζόµενη κτροπή πού συνιστ «τύραννος» µέ κριτήριο τό σύννοµον τό αθαίρετον τς σκησης τς ξουσίας. φ’ τέρου, εναι χαρακτηριστικό τι πισηµαίνεται τι τό ν λόγ «πολελυµένον κράτος» παραχωρεται «παρ’ ατν κείνων τν νόµων» καί τι ποµένως τό «κράτος», δηλαδή ξουσία, δέν εναι αθύπαρκτη καί ατοδύναµη, λλά ντλε «νοµιµοποίηση» δικαιολόγηση πό τόν νόµο, πού τήν στηρίζει καί τήν θεµελιώνει.ν λόγρµηνεία νισχύεται πό τήν παράθεση τογιογραφικο στίχου «κρίµα κατόρθωσις το θρόνου ατο», µέ τόν ποο εσάγεται να πέρτερο κριτήριο λέγχου καί περιορισµο τς κρατικς ξουσίας, περιβεβληµένο µέ τό πόλυτο κύρος τς Θείας Αθεντίας. Σύγχρονο νάλογο εναι τό προοίµιο τολληνικο Συντάγµατος «ες τό νοµα τς γίας καί µοουσίου καί διαιρέτου Τριάδος», µέ τό ποο λληνική συντακτική ξουσία ρητς ναγνωρίζει τι σκεται ν νόµατι τς γίας Τριάδος, ς ντολοδότιδος ατς. κόµη, ρητς ναφέρεται τι, τελικς, ο βασιλες παραιτονται τς, οτως λλως παραχωρηµένης, ξουσίας τους καί τήν «ντιδίδουν», τήν πιστρέφουν δηλαδή στούς νόµους, στε νά µήν βασιλεύουν «παρανόµως» καί «βιαίως», λλά «δικαίως» καί «προσηνς». Σηµειωτέον, κόµη, τι στήν «παναγωγή», πού ποδίδεται στόν Μεγάλο Φώτιο, νόµος ρίζεται ς στηριζόµενος σέ «κοινωνικό συµβόλαιο», σέ «πόλεως συνθήκη κοινή» (βλ. «Βυζαντινή Χιλιετία» το Hans-Georg Beck, κδ. Μ.Ι.Ε.Τ., σελ. 61), κατά τό θεσµικό πρότυπο τς ατονοµίας, κατά τό ποο, σέ ντίθεση πρός τό θεσµικό πρότυπο τς τερονοµίας, ο διοικούµενοι δίδουν τή συγκατάθεσή τους στή θέσπιση τν κανόνων δικαίου πού ρυθµίζουν τή συµπεριφορά τους.

Συνήθως λέγεται τι ατό πού χωρίζει τούς Νέους Χρόνους πό τούς Βυζαντινούς (τόν Μεσαίωνα, πως συκοφαντικά ποκαλον τήν νεπανάληπτη Βυζαντινή ποχή), εναι τό τι ο νεώτεροι νθρωποι πεδίωξαν καί ν πολλος πέτυχαν νά γίνουν ατόνοµοι πολτες, ν ο παλαιότεροι σαν τερόνοµοι πήκοοι. Θά εχε, µως, φ’ νός διαίτερο νδιαφέρον νά µελετηθε περισσότερο ποιές καί πόσες πτυχές τς πραγµατικς καί καθηµερινς ζως τν νθρώπων κάθε περιόδου καί σέ πόσο ντονο βαθµό ρυθµίζονταν καί περιορίζονταν πό κρατικά ργανα δρεύοντα σέ κάποια πόµακρη πρωτεύουσα, , ντιθέτως πό τοπικά συµβούλια τν κατοίκων κάθε κοινότητας. Γιά παράδειγµα, θά µποροσε κανείς νά ρευνήσει περαιτέρ τούς σχυρισµούς το Π. Κροπότκιν γιά τήν ατονοµία τν κοινοτήτων κατά τόν Μεσαίωνα, τήν ποία κατήργησε τό πολυταρχικό καί συγκεντρωτικό κράτος τν Νέων Χρόνων!φ’ τέρου, δέν θά πρεπε στή συνάφεια ατή νά παραβλεφθε καί τό χωρίο στό ξοδος 24, 3 σχετικά µέ τή «διαδικασία σύναψης» τς (Παλαις) Διαθήκης, σον φορ στό ζήτηµα τς ατόνοµης θεµελίωσης µις κοινωνίας σέ να συµβόλαιο µιά «Διαθήκη»: « Μωϋσς γύρισε καί νακοίνωσε στό λαό λους τούς λόγους το Κυρίου καί τίς ποφάσεις του. Καί λαός ποκρίθηκε µέ µιά φωνή: ,τι προστάζει Κύριος θά τό φαρµόσουµε». Διότι στό ν λόγ χωρίο χουµε τόσο τό στοιχεο τς πλήρους καί δηµόσιας νακοίνωσης το θεµελιώδους νόµου τν σραηλιτν, σο καί τό στοιχεο τς µόφωνης ποδοχς ατο, στοιχεα πού δέν θά µνηµονεύονταν κν, άν ταν περιττά διάφορα. συγκατάθεση λων, τό «consensus omnium», παρά τό τι δέν εχαν καθιερωθε καθολικές κλογές ς µέθοδος διάγνωσης καί παλήθευσης το «consensus» ατο, ταν τό θεµέλιο τς ξουσίας κάστου βυζαντινο ατοκράτορα κατά τόν Hans-Georg Beck, δέ λαός εχε τό δικαίωµα νά διαµαρτυρηθε ( «διαδηλώσει») στόν ππόδροµο, στόν ποο διεξαγόταν θεσµοθετηµένος διάλογος µέ τόν ατοκράτορα κόµη καί νά νατρέψει ναν «βασιλέα» πού µεταβαλλόταν σέ «τύραννον».

Συναφές καί νάλογο εναι τό ρθρο 120 το σύγχρονου λληνικο Συντάγµατος: «…4. τήρηση το Συντάγµατος παφίεται στόν πατριωτισµό τν λλήνων, πού δικαιονται καί ποχρεονται νά ντιστέκονται µέ κάθε µέσο ναντίον ποιουδήποτε πιχειρε νά τό καταλύσει µέ τή βία». σον φορ εδικότερα στίς κλογές, διευκρινίζεται τι στήν κλογή το ατοκράτορα πρεπε πάντως νά συµµετάσχει λαός τς πρωτεύουσας, ν ορχοντες τν πιµέρους πόλεων, πού διαχειρίζονταν τόν προϋπολογισµό τους καί ποµένως εχαν οσιαστική πιρροή στήν διοίκησή τους, φοποφάσιζαν γιά τά σοδα καί τίς δαπάνες τους, κλέγονταν πό τόν ντόπιο λαό! (Denis Feissel, Βυζαντινός Κόσµος, τόµος Α΄, κδ. Πόλις).

Νοµοµαθής

«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» ρ. Τεύχους 171

Νοέμβριος 2016


Τλλα γενέθλια...

( , ορτάζοντας τν 33η πέτειο

τς εσόδου σου στν Κλρο)

Κάθε φορ πο θ᾿νατείλει 18η Νοεμβρίου, μι περίεργη νοσταλγία, λλ κι να σφίξιμο νεβαίνουν πό τ βαθύτερα τ θεμέλια το εναι σου κα συλλαβίζουν, μαζ μ τσα εχετή­ρια, στιγμς περιούσιες καριακές. Ατς τς χειροτονίας σου κα φυσικ τν πρώτων σου βηματισμν στ Χορ κα τ Χρο τς ερωσύνης. Στιγμς καρες πο σήμερα, πετειακ, τς τιμς ς λλα γενέθλια. Γενέθλια πο μνημειώνουν να κα μόνο γεγονός: το εσοδικο στν ερωσύνη. Κι σφαλς δν εναι κα λίγο ατό...

ν Νοσταλγία, λοιπόν, τοτες τς στιγμς κλωθογυρίζει μέσα σου μ ρυθμος καχους παλιούς, στόσο γνώριμους, ατ γίνεται, πειδ τ Πρόσωπα κα τ γεγονότα πο τ σφράγισαν φίλοι, γνωστοί, πίτροποι, εροψάλτες, ερόπαιδες, λλ κα συλλειτουργοί, πίσκοπος πο σο “φί­λε­ψε” τ μέγιστο ατ διακόνημα, συνυπάρχουν. Μόνο πο πολλοπ᾿ ατος χουν ναχωρήσει γι τ Χώρα τν Ζώντων. Κα τοτες τς ρες τος ναθυμσαι μ εγνωμοσύνη κα μές π᾿ τ σύθαμπο, πο ο φωτεινς ατς στιγμς μφανίζουν, τος νακαλες. Ν συμπορευτετε, πως κάποτε, σ πανηγύρεις, ορτς, προσπάθειες επρεπισμο το ναο. Κι πειδ τοτο εναι δύνατο καταθέτεις, μ τ κερ πονάβεις γι τς ραες τους ψυχς, τν κέσιο λόγο σου, πως εναι ναπαυμένοι πάντοτε.

στόσο στν ψυχνεβαίνει κα κενο τ παράξενο σφίξιμο, ποσφαλς σχετίζεται μ τν νείπωτη πίκρα πο σ κατέχει, καθς συνειδητοποιες, φο μέρα ατ σ προτρέπει –πως ρχιχρονι– σ μιν προσπάθεια πολογισμο. Ν παρατηρήσεις μ προσοχ δηλαδ τ λάθη κα τς τέλειές σου ς ποιμένα κα πα­τέ­ρα μις κοινότητας πιστν. τσι, στ βάθος τν τριανταδύ­ο χρόνων βλέπεις πολλ κα ποικίλα λάθη, ποφησαν κάποια κε­ν στ διακονία σου. Κα τ συνειδητοποιες ατ πασχίζοντας ν φανες τώρα πι χρήσιμος κα χωρς πολλς παραλείψεις. Καί, φυσικά, ναθέτεις λα τοτα στμέτρητο λεός Του, τ μόνο ποπολογίζεις.

Τ χρόνια πο πέρασαν εναι πολλ κα μάλιστα εναι κενα πο τ χαρακτηρίζει νθουσιασμς κα νεότητα. Τώρα, λοιπόν, πο πέρασαν λ᾿ ατ καμπειρία μαζ μ τ σιωπ σ συντροφεύουν στ τρίτο σκαλοπάτι τς τέταρτης δεκαετίας πορχισες ν περπατς, να πργμα κρατς ς βακτηρία καλπιδόφεγγο φς. Τν πέρκαλλο κα σημαδιακ στίχο: «Βοηθς κα σκεπαστς, γένετό μοι ες σωτηρίαν, οτος μου Θες κα δοξάσω Ατόν...». Δοξάσω Ατόν, λοιπόν, σο τ μάτια πομένουν νοιχτ κι καρδι συνειδητοποιε τν ναξιότητα το εναι. μήν.

( .Ν. γ. Παντελεήμονος 18-11-2011 σρα συχη, σπερινή)

 

Σκόπελος                      π. Κων. Ν. Καλλιανός

«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» ρ. Τεύχους 171

Νοέμβριος 2016


λοκληρωτισμός

το δυτικοευρωπαϊκο «πολιτισμο»

καύση τν μάγων καί τν μαγισσν στήν Ερώπη θεωρεται σήμερα πό εδήμονες ς μιά πό τίς πιό τραγικές στιγμές καί πό τά μεγαλύτερα γκλήματα τς Ερωπαϊκς στορίας. Πρόκειται γιά φαινόμενο κυρίως στήν δυτική καί κεντρική Ερώπη πού διήρκεσε πό τόν 15ο μέχρι τόν 18ο αἰῶνα μέ ξαρση τόν 16ο καί 17ο αἰῶνα. τελευταία καύση μάγισσας στήν Γερμανία γινε τό 1775. Σύμφωνα μέ πολλές κτιμήσεις ο θάνατοι ξαιτίας ατν τν καύσεων, τοποθετονται μέσως μετά πό κείνους πού φείλονται σέ πολέμους καί γενοκτονίες. στόσο οκτιμήσεις ς πρός τούς θανάτους ατούς παρουσιάζουν μιά πολύ μεγάλη πόκλιση, φθάνοντας πό 40.000 μέχρι καί τόν ντελς φανταστικό ριθμό τν 9 κατομμυρίων. Ο εδικοί σήμερα μέ βάση δικαστικά γγραφα καί μαρτυρίες πού χουν διασωθενεβάζουν τά θύματα μέχρι τό πολύ 200.000 σέ λη τήν Ερώπη. σοι μιλνε γιά κατομμύρια θυμάτων, ποστηρίζουν τι ριθμός τν δικαστικν γγράφων καί μαρτυριν εναι πειροελάχιστος μπροστά στό ληθινό ριθμό τν θυμάτων. πωσδήποτε θά χει μεγάλο νδιαφέρον τό τελικό ποτέλεσμα πού θά προκύψει πό μιά κεντρική τράπεζα πληροφοριν πού καταρτίζεται πό τό 2012 καί χει στόχο νά συγκεντρώσει λες τίς φιστάμενες πληροφορίες γιά δίκες μάγων καί μαγισσν καί τά θύματα πού προέκυψαν πό ατές τίς δίκες στήν παπική καί προτεσταντική Ερώπη. Τά ποτελέσματα θά εναι τοιμα τό 2018.

βαθύτερη ατία, στήν ποία φείλονται ατές ο καύσεις στή δυτική καί κεντρική Ερώπη εναι προφανς θεσμός τς ερς ξετάσεως πού δρομολογήθηκε στό πόγειο τς παπικς ξουσίας πό τόν ννοκέντιο Γ΄ (1198-1216) μέ τήν παπική βούλα «Vergentis in senium» (1199). Στό γγραφο ατό προβάλλονται διαίτερα σκληρά μέτρα ναντίον τν αρετικν καί πίσης πιδιώκεται συνδρομή τς κοσμικς ξουσίας γιά τήν φαρμογή ατν τν μέτρων. Τά πρτα μέτρα ναντίον αρετικν εχαν ληφθεδη μέ τήν Γ΄ Σύνοδο το Λατερανο (1179). Βασικός στόχος ταν ντιμετώπιση λαϊκν κινημάτων πού στό τέλος το 12ου αἰῶνα εχαν κάνει τήν μφάνισή τους στήν Ερώπη καί τά ποα Παπισμός τά θεωροσε ς αρέσεις, κυρίως ο Καθαροί, ο Βαλδένσιοι καί ο Χουμιλιάτες.

Μέ τήν παραπάνω βούλα ννοκέντιος Γ΄ τούς πειλοσε μέ τήν ποινή τς τιμίας, δηλ. τήν πώλεια τν στικν δικαιωμάτων, τή δήμευση τς περιουσίας καί κυρίως τήν πέκταση ατν τν μέτρων καί στά παιδιά τν αρετικν. πί πλέον ζητοσε τήν ξίσωση τς αρεσης μέ τήν προσβολή κατά το μεγαλειοτάτου, το μονάρχη, πού ταν ταυτόσημη μέ τήν σχατη προδοσία καί πέσυρε τή θανατική ποινή.

διος ννοκέντιος Γ΄ λίγο ργότερα, τό 1215, βαλε σέ φαρμογή τό σύστημα τς ερς ξετάσεως, τό ποο πό τότε γινε δεσμευτικό γιά τόν Παπισμό. Μετά τόν θάνατό του ξασφαλίστηκε καί συνδρομή τς κοσμικς ξουσίας μέ τό διάταγμα το Γερμανο Ατοκράτορα Φρειδερίκου Β΄ «Cum ad conservandum» (1224), τό ποο ρισε τήν καύση τν αρετικν στήν πυρά τήν τιμωρία τους μέ λλο τρόπο (κόψιμο τς γλώσσας). Σέ λλο διάταγμα το 1232 πιβαλλόταν στούς αρετικούς διαρκής ποινή τς τιμίας, άν δέν μποροσαν νά πιτύχουν τήν κκλησιαστική συγχώρηση ντός νός τους. Ο δέ φορες κοσμικν ξιωμάτων ποχρεώνονταν μέ ρκο καί μέ τήν πειλή τς πομάκρυνσής τους πό τό ξίωμα νά προβον στήν ξαφάνιση λων κείνων πού νόμαζε Παπισμός αρετικούς. πίσης στά δάφη τς λεγόμενης «γίας Ρωμαϊκς Ατοκρατορίας το Γερμανικοθνους» ξεκίνησε πό τό 1498 σταδιακή φαρμογή το συστήματος τς ερς ξετάσεως καί στήν κοσμική δικαιοσύνη. ντάχτηκε δέ πίσημα τό 1532 μέ τήν «Constitutio Criminalis Carolina» καί βρκε ερύτατη φαρμογή στήν παραπάνω καύση τν μάγων καί μαγισσν.

Τά πρωτοφαν στοιχεα το συστήματος τς ερς ξετάσεως σαν:

1. ναίρεση το καταμερισμο τς ξουσίας κατά τή διαδικασία τς δίκης. Δηλ. παντοδύναμος εροεξεταστής ταν ταυτόχρονα δικαστής, νακριτής, κατήγορος καί περασπιστής.

2. πρόκειτο περί μυστικς διαδικασίας. φόσον διαδικασία τς δίκης ταν στό χέρι νός καί μόνο νθρώπου, χωρίς νά πάρχει δημόσιος λεγχος, κίνδυνος τς λλοίωσης τς λήθειας ταν διαίτερα ψηλός.

3. λλειψη τς οδετερότητας το δικαστς πρός τό ποτέλεσμα τς διερευνητικς διαδικασίας, φοδιος εχε δώσει τήν ντολή γιά διερεύνηση καί τήν εχε διεξάγει διος. πί πλέον φόσον δικαστής ταν τοπικός πεσταλμένος κληρικός πέβλεπε στό συμφέρον τς κκλησίας πού πηρετοσε.

νρχικά ερά ξέταση παγόταν στά καθήκοντα τν τοπικν πισκόπων, οποοι συχνά δέν δειχναν τήν πρέπουσα προθυμία, νιψιός τοννοκεντίου Γ΄, μετέπειτα πάπας Γρηγόριος Θ΄ (1227-1241), γκαθίδρυσε τό 1227 τή λεγόμενη «Παπική ερά ξέταση», πέστειλε δηλ. εροεξεταστές, κυρίως δομινικανούς μοναχούς, σέ λη τήν πικράτεια το παπισμο καί πάλλαξε τούς τοπικούς πισκόπους πό τό καθκον ατό, χωρίς μως νά τούς παγορεύσει τήν κδίκαση ποθέσεων. τσι, προοδευτικά, ερά ξέταση γινε λο καί περισσότερο παποκεντρική.

4. Μέσ τν βασανιστηρίων πού καθιερώθηκαν πίσημα τό 1252 μέ τή βούλα «Ad Extirpanda» το πάπα ννοκεντίου Δ΄ (1243-1254) μέ τόν “ερό” στόχο τς ερεσης τς λήθειας ( μόνος περιορισμός ταν, νά μή μείνουν μόνιμες σωματικές βλάβες), οεροεξεταστές μποροσαν νά ποσπάσουν ποιαδήποτε πιθυμητή μολογία.

5. εσαγωγή τς νωνυμίας το καταγγέλλοντος πέσυρε τόν μεσο κίνδυνο τς κατάδοσης. Μετά τή σταυροφορία πού εχε κηρύξει ννοκέντιος Γ΄ τό 1208 νάντια στούς λβιγηνούς μέ στόχο κυρίως τήν αρεση τν Καθαρν στή νότια Γαλλία, Σύνοδος τς Τουλούζης τό 1229 πί το πάπα Γρηγορίου Θ΄ υοθέτησε στήν πράξη τήν κατάδοση μέ στόχο τήν πιό ποτελεσματική ντιμετώπιση τν αρετικν.

Στό ς τότε Γερμανικό δικαστικό σύστημα τς Καταγγελίας, καταγγέλλων εχε εθύνη γιά τήν ρθότητα τς καταγγελίας του καί στήν περίπτωση θώωσης το καταγγελλομένου νέμενε τόν καταγγέλλοντα μιά ρκετά αστηρή τιμωρία. Μέ τό νέο δικαστικό σύστημα τς ερς ξετάσεως στόχος ταν τό διο τό δικαστήριο νά λάβει γνώση, στω καί νωνύμως, μις παράνομης πράξης, στε νά ναλάβει τή διερεύνησή της. τσι, μέ τήν φαρμογή ατο το συστήματος, στήν περίοδο τν διώξεων τν μάγων καί μαγισσν δημιουργήθηκαν κουτιά καταδόσεων, που μέ να σημείωμα χωρίς κίνδυνο γιά τόν αυτό του καί χωρίς ποδείξεις, μποροσε ποιοσδήποτε νά προκαλέσει μιά δίκη ναντίον νός προσώπου.

νρχικός στόχος τς ερς ξετάσεως ταν ντιμετώπιση τν αρετικν, μποροσε νά βρεφαρμογή καί στήν περίπτωση δικημάτων πού σχετίζονταν μέ τήν πίστη, πως τς μαγείας. λλά ο περιπτώσεις ατές μέχρι τόν 15ο αἰῶνα σαν σπάνιες. Τά πράγματα λλαξαν ριζικά μέ τόν πάπα ννοκέντιο Η΄, ποος τό 1484 μέ τή βούλα Summis desiderantes affectibus, τή λεγόμενη βούλα τν μάγων καί μαγισσν, φρόντισε γιά τήν πίσημη πέκταση τς ερς ξετάσεως στήν κατηγορία ατή. βούλα ατή εχε σχεδιαστεπό τόν δομινικανό μοναχό καί ζηλωτή εροεξεταστή Χάινριχ Κράμερ (Heinrich Kramer) καί γνώρισε μεγάλη διάδοση, πειδή συνδέθηκε μεσα μέ να μπέστ σέλερ το 15ου, 16ου καί 17ου αἰῶνα. Πρόκειται γιά ργο το παραπάνω εροεξεταστ Χάινριχ Κράμερ μέ τίτλο «Μalleus maleficarum - Σφυρί τν μαγισσν» (δηλ. σφυρί γιά τή συντριβή τν μαγισσν). Μαζί του ναφέρεται ς δεύτερος συντάκτης πίσης δομινικανός μοναχός καί προϊστάμενος το μοναστηρίου τν Δομινικανν στήν Κολωνία άκωβος Σπρένγλερ (Jakob Sprengler). Πολλοί εδικοί πιστήμονες, στόσο, μφισβητον τή σύμπραξη το Σπρένγλερ καί ποστηρίζουν τι Κράμερ πλς χρησιμοποίησε τό νομά του. Τό ργο ατό κδόθηκε γιά πρώτη φορά τό 1486 στή πόλη Σπάιερ καί γνώρισε στή συνέχεια λλες 28 κδόσεις, 13 μέχρι τό 1523 καί λλες 15 μέ νέα κύματα το κυνηγιο τν μαγισσν πό τό 1574 μέχρι τό 1669. πό τό καλοκαίρι το 1487 σέ λες τίς κδόσεις προτάσσονται το βασικο κειμένου τοργου τρία γγραφα, παραπάνω βούλα το Πάπα, υοθέτηση τοργου πό ρκετούς θεολόγους τς Θεολογικς Σχολς τς Κολωνίας τς 19.5.1487 καί πολογία τοργου πό τόν διο τόν Κράμερ.

Τό κείμενο διαιρεται σέ τρία μέρη. Στό πρτο μέρος πογραμμίζεται μέ μιά συλλογή ερέως διαδεδομένων πόψεων καί προκαταλήψεων γιά μάγους καί μάγισσες, οποες παρουσιάζονται μέ μιά φαινομενικά πιστημονική πιχειρηματολογία, παρκτός κίνδυνος τς μαγείας. Τό δεύτερο μέρος ναφέρεται στό συμβόλαιο μέ τό διάβολο, τήν πρόκληση βλαβν μέσω τς μαγείας, τή πτήση τν μαγισσν κ.. καί γιά τά ντίδοτά τους. Καί τό τρίτο μέρος ναφέρεται στή δικαστική ντιμετώπιση το φαινομένου. Μέ τά περίπου 280 παραδείγματα πού ναφέρονται στό ργο πογραμμίζεται παρκτός κίνδυνος πού λλοχεύει στή μαγεία καί πομένως νάγκη συστηματικς δίωξής της. Οποτιθέμενες μάγισσες παρουσιάζονται στήν ποκαλυπτική συνείδηση το συγγραφέα ς κρως πικίνδυνο μέρος μις γενικς συνομωσίας ναντίον τς χριστιανικς κοινωνίας. ντίθετα μέ τή βούλα το Πάπα, πού παρουσιάζει τή μαγεία τόσο ς ργο τν νδρν σο καί τν γυναικν, Κράμερ μέσα πό ναν πρωτοφαν μισογυνισμό πικεντρώνει τό φαινόμενο τς μαγείας σχεδόν ποκλειστικά στίς γυνακες, χαρακτηρίζοντάς τες ς διαίτερα δύναμες στήν πίστη, κόρεστες στίς πιθυμίες τς σαρκός, παραδεδομένες στό ψεδος κ.. καί γι’ ατό τίς θεωρες πικίνδυνη πύλη εσόδου το Διαβόλου.

Βασική πιδίωξη το Κράμερ ταν, κδίκαση τν ποθέσεων τς μαγείας νά περάσει στό κράτος. Δέν θεωροσε τή μαγεία πως σπανική ερά ξέταση καί οποστηρικτές της ς αρεση, στήν ποία κατηγορούμενος εχε τή δυνατότητα νά μετανοήσει καί νά νακαλέσει τίς θέσεις του, λλά θελε νά τιμωρεται ναπόφευκτα μέ τήν καταδίκη στήν πυρά, πργμα πού πιτεύχθηκε πό τό 1532 μέ τήν καθιέρωση τς Constitutio Criminalis Carolina, ποία μέ τή παρ. 109 νέταξε τή μαγεία στά κοσμικά δικήματα καί προέβλεπε ς τιμωρία τήν καύση στήν πυρά. πίσης βασικό στοιχεο τοργου, μέ τό ποο ξεπερνάει πολύ τούς στόχους τς παπικς βούλας, εναι ποδοχή πτήσης καί χορο κατά τό Σάββατο τν μαγισσν. Παρά τό γεγονός, τι πίστη στήν παρξη πτήσεων καί Σαββάτου τν μαγισσν εχε ρητά καταδικαστες νοσηρή φαντασίωση πό τό Canon Episkopi, να κανόνας κκλησιαστικο δικαίου το πρώιμου μεσαίωνα πού εχε ερέως διαδοθε, Κράμερ τήν υοθέτησε πόλυτα καί θεσε τσι τό θεμέλιο γιά μιά λυσιδωτή ξάπλωση τν δικν, πειδή κάτω πό τήν φόρητη πίεση τν βασανιστηρίων οποτιθέμενες μάγισσες, προκειμένου νά λυτρωθον πό τά βάσανά τους, δίνανε τά νόματα λλων προσώπων πού δθεν εδαν στά Σάββατα ατά. Στή συνέχεια ατά τά πρόσωπα τά περίμενε δια τύχη τς καύσης.

μεγάλη ποδοχή πού βρκε τό ργο ατό πως καί τό συναφές μέ ατό «Layenspiegel – Καθρέφτης τν λαϊκν» (1509/11) το Ulrich Tengler (ερέως διαδεδομένη συμπίληση τν θέσεων το Κράμερ γιά νομική χρήση στή Γερμανική γλώσσα, γιά νθρώπους πού δέν εχαν σπουδάσει καί δέν κατεχαν τά λατινικά) καί συνακόλουθη κατόμβη θυμάτων ξηγεται πό πολλούς πιστήμονες ν μέρει καί μέ τήν πιδείνωση το κλίματος κείνη τήν ποχή, μέ περιόδους πείνας καί πιδημιν, διότι ονθρωποι ναζητοσαν πεύθυνους γιά τίς καταστάσεις ατές. Βρκαν τήν ατία ατν τν συμφορν στήν μαγική πρόκληση βλαβν κ μέρους τν μαγισσν.

ντιδράσεις στό ργο ατό καί στίς πρακτικές πού προέβαλε, δυστυχς πρξαν μόνο σποραδικές στήν κεντρική Ερώπη: σπανική ερά ξέταση τό πέρριψε ς κατάλληλο καί Πέτρος Δουζίνας, σύνεδρος το Ρωμαϊκο δικαστηρίου τς ερς ξετάσεως, γραψε γύρω στό 1580, τι στήν ταλία δέν γινε ποδεκτό. τσι σπανία, Πορτογαλία καί ταλία εχαν ασθητά λιγότερες θανατικές καταδίκες μαγισσν. λλες ντιδράσεις προλθαν τό 1631 πό τόν γνωστό κριτικό τν δικν τν μαγισσν καί δίως τν βασανιστηρίων κατά τή διεξαγωγή τν δικν, τόν ησουίτη Friedrich Spee στό νώνυμο ργο το Cautio Criminalis καί τό 1701 πό τόν νομικό καί διαφωτιστή Thomasius μέ τό ργο το Dissertatio de crimine magiae, ποος πεσήμανε κυρίως τήν λλειψη ποδεικτικν στοιχείων γιά τό λεγόμενο συμβόλαιο μέ τό Σαταν. λλες οσιαστικές ντιδράσεις δέν εναι γνωστές.

Χαρακτηριστικό εναι, τι τό γκλημα ατό πιτελέστηκε τόσο σέ ρωμαιοκαθολικές σο καί σέ προτεσταντικές χρες, πργμα πού φανερώνει τήν κοινή λλοίωση πού πέφεραν στήν χριστιανική παράδοση, μετατρέποντάς την σέ πολλές περιπτώσεις, σέ κατάρα τς νθρώπινης στορίας. νδιαφέρον παρουσιάζει μιά σημαντική πόκλιση στούς ριθμούς τν καύσεων τν νδρν καί γυναικν. Στούς Προτεστάντες, τό ποσοστό τν γυναικν εναι πολύ ψηλότερο πό τι στούς Παπικούς. Καλύπτει περίπου τό 85 % λων τν περιπτώσεων, ν τό ντίστοιχο ποσοστό στούς Παπικούς εναι στό 60-70 %. Μέχρι σήμερα ο λόγοι ατς τς πόκλισης δέν χουν ξακριβωθε.

Τά βαθύτερα ατια τς καύσης τν μάγων καί μαγισσν πρέπει προφανς νά ναζητονται μέσα στό νευραλγικό σημεο τς δυτικοευρωπαϊκς στορίας, στή θεοποίηση τονθρώπου μέσ τολάθητου νθρώπου τς Ρώμης.

πό τή στιγμή πού Θεάνθρωπος Χριστός ντικαθίσταται πό τόν λάθητο νθρωπο ταν πόμενο νά δημιουργηθεν νόματι ατο τολάθητου νθρώπου νας λοκληρωτισμός νευ προηγουμένου μέσα στήν στορική πορεία τς νθρωπότητας. Κάθε ντίθετη φωνή πρεπε νά πνιγε. Μέ ρχή τόν παπικό λοκληρωτισμό θεμελιώθηκε πλέον Ερωπαϊκός εδωλολατρικός ομανισμός, στόν ποο περικλείονται τόσο ο προτεσταντισμοί σο καί κάθε λλη μορφή ομανισμο καί θεΐας στή Δύση. Παπισμός ποτέλεσε τό πρότυπο λων των μετέπειτα θεϊστικν λοκληρωτισμν, κυρίως το Χιτλερισμο καί Σταλινισμο, μέ πάμπολλα κοινά στοιχεα.

Σήμερα, βέβαια, δυτικοευρωπαϊκός «πολιτισμός» εναι πολύ πιό ξευγενισμένος. κοινή γνώμη δέν κινδυνεύει πλέον πό αρετικούς, μάγους μάγισσες. λέγχεται ποτελεσματικά πό τά ΜΜΕ. Μέ πιστημοσύνη χειραγωγεται σημερινός νθρωπος πό τήν κάστοτε ξουσία, ποία μάλιστα, φολέγχει σέ σχεδόν πόλυτο βαθμό τή ροή τν πληροφοριν, χει τήν εχέρεια νά παρουσιάζεται ς δημοκρατική, πολυφωνική καί σεβόμενη τήν τερότητα το κάθε νθρώπου μέχρι καί τή διαστροφή τς διας τς νθρώπινης φύσης. κθειάζεται τό λεγόμενο πολυπολιτισμικό μοντέλο τν δυτικν κοινωνιν μέ μία βασική πιδίωξη: τό λοσχερές πνίξιμο καί λοκληρωτική ξαφάνιση τς μόνης πραγματικς λήθειας, το Θεανθρώπου Χριστο.

Λέων Μπράνγκ

Δρ. Θεολογίας

«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» ρ. Τεύχους 171

Νοέμβριος 2016

1.https://www.evangelisch.de/inhalte/132267/29-02-2016/deutlich-mehr-opfer-neue-erkenntnisse-ueber-hexenprozesse

2. Βλ. https://de.wikipedia.org/wiki/Inquisitionsverfahren και https://de.wikipedia.org/wiki/Inquisition

3. Γιά τό ργο ατό το Κράμερ βλ. τήν πολύ μπεριστατωμένη ργασία το Werner Tschacher μέ τίτλο Malleus Maleficarum (Hexenhammer) στήν στοσελίδα: https://www.historicum.net/persistent/old-purl/5937 (περιέχει πλούσια βιβλιογραφία).

4. https://de.wikipedia.org/wiki/Scheiterhaufen

5. https://de.wikipedia.org/wiki/Canon_episcopi

6.https://de.wikipedia.org/wiki/Hexenhammer