Μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου καί Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ

Μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου καί Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ

 

«Οἱ δέ ὀφθαλμοί αὐτῶν ἐκρατοῦντο τοῦ μή ἐπιγνῶναι αὐτόν… αὐτῶν δέ διηνοίχθησαν οἱ ὀφθαλμοί, καί ἐπέγνωσαν αὐτόν … ἐν τῇ κλάσει τοῦ ἄρτου» (Λουκᾶ, 24, 12 καί ἑξῆς).

 

Εἶναι ἀκράδαντη ἡ πίστις τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅτι ὁ δεύτερος ὁδοιπόρος τῆς πορείας πρός Ἐμμαούς ἦταν ὁ σήμερον ἑορταζόμενος Ἅγιος Ἀπόστολος καί Εὐαγγελιστής Λουκᾶς. Ὁ ἴδιος, ὡς συγγραφεύς τοῦ δικοῦ του Εὐαγγελίου, ἀναφέρει τό ὄνομα μόνο τοῦ ἑνός ὁδοιπόρου, τοῦ Κλεόπα δηλαδή, ἀποσιωπῶν τό ὄνομα τό δικό του, ἀπό ταπείνωση. Ὅμως, ὅλοι μας πιστεύουμε καί ὁμολογοῦμε, ψάλλοντες πρός τόν Δεσπότην μας Χριστόν, ὅτι «Λουκᾷ δέ καί Κλεόπᾳ συμπορευόμενος ὡμίλεις» (Ε΄ Δοξαστικό  Ἑωθινό, πλαγίου πρώτου ἤχου).

 

Πολλές φορές, ἀκούγοντας ἀναγινωσκόμενο τό πέμπτο Ἑωθινό Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς, ὁμοιάζουμε ὅλοι μας, λίγο-πολύ, στούς δύο μαθητές τῆς πορείας πρός Ἐμμαούς. Δηλαδή, βρισκόμαστε τήν ὥρα ἐκείνη στό Ναό, ἀκοῦμε τήν εὐαγγελική αὐτή ἀνεπανάληπτη ἱστορία, κατόπιν ἀκολουθεῖ - ὅπως κάθε Κυριακή καί ἑορτή ἄλλωστε - ἡ ἀναίμακτη Θεία Μυσταγωγία, μέ τόν Δεσπότην μας Χριστόν «ἡμῖν ἀοράτως συνόντα», ἀπό τό «Εὐλογημένη ἡ Βασιλεία…», μέχρι τό «Δι’ εὐχῶν…», κατ’ ἐξοχήν ὅμως «ἐν τῇ κλάσει τοῦ ἄρτου», τοῦ «Ἄρτου ζωῆς αἰωνιζούσης»· κι ὅμως, «οἱ ὀφθαλμοί μας κρατοῦνται τοῦ μή ἐπιγνῶναι» Αὐτόν, τόν Ἄρτον τῆς ζωῆς, «τόν ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβαίνοντα».

ΕΙΤΕ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΧΟΜΑΣΤΕ, ΕΙΤΕ ΟΧΙ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΦΟΝΙΑΔΕΣ!

ΕΙΤΕ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΧΟΜΑΣΤΕ, ΕΙΤΕ ΟΧΙ,
ΕΙΜΑΣΤΕ ΦΟΝΙΑΔΕΣ!

 

Τήν Κυριακή 28 Αὐγούστου 2022, Κυριακή ΙΑ’ Ματθαίου, ἀναγνώστηκε στή Θεία Λειτουργία ἡ εὐαγγελική περικοπή τῆς παραβολῆς τῶν µυρίων ταλάντων. Σύµφωνα µέ τήν παραβολή, ἕνας βασιλιάς ἀποφάσισε νά λογαριαστεῖ µέ τούς δούλους του. Ἔφεραν ἐνώπιόν του ἕναν, πού χρωστοῦσε δέκα χιλιάδες τάλαντα. Ὁ δοῦλος ἐκεῖνος ἔπεσε στά πόδια τοῦ κυρίου του ἱκετεύοντας: «Κάνε ὑποµονή καί ὅλα θά σοῦ τά ἐξοφλήσω». Ὁ κύριός του τόν σπλαχνίστηκε καί τοῦ χάρισε τό ὑπέρογκο χρέος. Ὁ εὐεργετηθείς δοῦλος, σέ παράκληση ὀφειλέτη του, πού τοῦ χρωστοῦσε τό εὐτελές ποσό τῶν ἑκατό δηναρίων, ὄχι µόνο δέν διέγραψε τό χρέος, ἀλλά ἐπιχείρησε νά πνίξει τό συνδουλό του καί τόν ἔκλεισε στή φυλακή. Ὁ κύριός του τόν ἐπιτίµησε καί τόν παρέδωσε στούς βασανιστές, µέχρι νά ἐξοφλήσει τό σύνολο τοῦ χρέους1.

Φρίττουµε καί µόνο στό ἄκουσµα τῆς βάναυσης συµπεριφορᾶς τοῦ εὐεργετηθέντος καί ἀγνώµονος ὀφειλέτη τῶν µυρίων ταλάντων. Καί ὅµως, ἡ «πολιτισµένη» ἐποχή µας µᾶς ξεπερνᾶ σέ ἀγριότητα, ὄχι µόνο τήν Ἁγία Γραφή, τήν Ἀλήθεια, ἀλλά καί τήν πιό διεστραµµένη φαντασία. Τό µεσηµέρι τῆς ἴδιας Κυριακῆς, 28 Αὐγούστου ἐ.ἔ., ἕνας ἄνδρας ἀπό τό Μπαγκλαντές σκότωσε µέ πολλαπλές µαχαιριές τήν ὁµοεθνῆ σύζυγο ἑνός φίλου του, ἐπειδή τοῦ χρωστοῦσε εἴκοσι χιλιάδες εὐρώ! Ὁ δράστης, ὁ ὁποῖος ἀπολογήθηκε χωρίς τήν παρουσία δικηγόρου, δέν ἔδειξε ἴχνος µεταµέλειας.

Εἶναι γεγονός πώς τά τελευταῖα χρόνια, ἰδίως µετά τήν ἐµφάνιση τοῦ κορῶνα-ἰοῦ ἡ ἔµφυλη βία ἔχει λάβει ἐκρηκτικές διαστάσεις. Σύµφωνα µέ στατιστικά στοιχεῖα, τούς πρώτους ὀκτώ µῆνες τοῦ 2022 διαπράχθηκαν δέκα ἕξι γυναικοκτονίες!

ΟΙ ΠΟΛΛΕΣ ΕΠΕΤΕΙΟΙ ΤΗΣ 28ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ!

ΟΙ ΠΟΛΛΕΣ ΕΠΕΤΕΙΟΙ ΤΗΣ 28ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ!

 

χουν περάσει τέσσερεις γενεές καί ἔχουµε ἤδη µπεῖ στήν πέµπτη, πού κάθε χρόνο, µετά τή γιορτή τοῦ Ἁγίου Δηµητρίου, στήν 28η µέρα τοῦ µηνός Ὀκτωβρίου, γιορτάζουµε µιά λέξη: ΟΧΙ.

   Αὐτή ἡ λέξη, µέ τά τρία µόνο γράµµατα, µέ τόν τρόπο πού εἰπώθηκε καί µέ τό σέ ποιούς εἰπώθηκε, ἐκφράζει ἀπόλυτα τό ἦθος, τή λεβεντιά καί, ἴσως, τήν ξεροκεφαλιά ἑνός λαοῦ, ὁ ὁποῖος, “ἀντίθετα ἀπό τούς βαρβάρους, ποτέ δέν µέτρησε τόν ἀριθµό τοῦ ἐχθροῦ στή µάχη”. Μέ πιό πολλά λόγια, δηλαδή, αὐτή ἡ λέξη ἐννοοῦσε: Δέν µέ ἐνδιαφέρει πόσοι εἴσαστε, ποιοί εἴσαστε, πόσο δυνατοί εἴσαστε. Αὐτή ἡ γῆ εἶναι δική µου, εἶναι ὁ τάφος τῶν πατέρων µου καί θά γίνει καί ὁ δικός µου καί τῶν παιδιῶν µου καί τῶν παιδιῶν τῶν παιδιῶν µου. Καί δέν τήν διαπραγµατεύοµαι µέ κανέναν. Γιατί ἔχω µάθει νά ζῶ µέ τό κεφάλι ψηλά. Καί νά πεθαίνω µέ τό κεφάλι ἀκόµα πιό ψηλά. Γι᾽ αὐτό δέν φοβᾶµαι κανέναν. Γιατί αὐτός πού ἔχει νικήσει τό θάνατο, δέν ἔχει τίποτα νά φοβηθεῖ.

Ἡ κοιλάδα τῶν ἀνυποψίαστων

Ἡ κοιλάδα τῶν ἀνυποψίαστων

 

Δρέσδη, ἡ πρωτεύουσα τῆς Σαξονίας, ἡ ὁποία βρίσκεται στό ποτάμι Ἔλβα κοντά στά σύνορα μέ τήν Τσεχία, εἶναι διεθνῶς γνωστή ὡς πόλη τῆς τέχνης. Ὀνομαστά μουσεῖα κοσμοῦν τήν πόλη, περίφημα κτηριακά συγκροτήματα, ὅπως τό Τσβίνγκερ, κτισμένο σέ στίλ μπαρόκ, ἕνας συνδυασμός ἀνακτορικῶν κήπων καί κτηρίων σύμφωνα μέ τά πρότυπα τῆς Γαλλίας καί τῆς Ἰταλίας, ὡς χῶρος μεγαλοπρεπῶν ἑορτασμῶν. Ἐπίσης ἡ Ὄπερα τῆς Δρέσδης πού φέρει τό ὄνομα τοῦ ἀρχιτέκτονα Γκότφρηντ Ζέμπερ, ὁ ὁποῖος τή σχεδίασε, τό Βασιλικό Ἀνάκτορο καί πολλά ἄλλα. Ὁ ἐπισκέπτης τῆς πόλης συναντάει πασίγνωστες Ἐκκλησίες, ὅπως τή Λουθηριανή Ἐκκλησία Φράουενκιρχε καί τόν Ρωμαιοκαθολικό Ναό τῆς Βασιλικῆς Αὐλῆς τῆς Σαξονίας. Ὄντως ὑποβάλλεται ἀπό τό μεγαλεῖο τῆς ἐξουσίας τῶν Σαξονικῶν πριγκίπων ἐκλεκτόρων (ἀπό τόν 16ο αἰῶνα) καί τῶν Σαξονικῶν βασιλέων (1806-1918).

Ἡ Σαξονία ἀποτέλεσε τό λίκνο τῆς Μεταρρύθμισης. Ὁ Μαρτῖνος Λούθηρος μπόρεσε νά πραγματοποιήσει τά ἐκκλησιαστικά του σχέδια μόνο μέ τήν ὑποστήριξη τοῦ πρίγκιπα ἐκλέκτορα τῆς Σαξονίας Φρειδερίκου Γ΄, τοῦ Σοφοῦ (1463-1525), ὁ ὁποῖος τοῦ παρεῖχε τήν προσωπική του προστασία. Παρά τήν Λουθηριανή-Προτεσταντική αὐτή παράδοση οἱ διάδοχοι τῶν Σαξόνων πριγκίπων ἐκλεκτόρων, ἀπό τόν Φρειδερίκο Αὔγουστο Α΄ τόν Δυνατό (1670-1733), προσχώρησαν στόν Ρωμαιοκαθολικισμό. Αὐτή ἡ κίνηση, πού ἔγινε τό ἔτος 1697, ἐξασφάλισε στόν Αὔγουστο τήν ἐκλογή σέ βασιλέα τῆς Πολωνίας, πού θεωρήθηκε μιά σημαντική αὔξηση τῆς ἐξουσίας του. Ἡ σύζυγός του Christiane Eberhardine –μέ τήν ὁποία ἀπέκτησε τό 1696 ἕναν υἱό, τόν διάδοχο Φρειδερίκο Αὔγουστο Β΄– πικράθηκε ἰδιαίτερα ἀπό τό βῆμα αὐτό ὅπως καί ἀργότερα ἀπό τήν ἀλλαξοπιστία τοῦ υἱοῦ της, πού βαπτίστηκε μέν λουθηριανός ἀλλά στήν ἡλικία τῶν 16 ἐτῶν ἔγινε σύμφωνα μέ τά σχέδια τοῦ πατέρα του ἐπίσης Ρωμαιοκαθολικός, προκειμένου νά τόν διαδεχθεῖ ὡς βασιλέας τῆς Πολωνίας μέ τό ὄνομα Αὔγουστος Γ΄ (1733-1763). Ἀποσύρθηκε στό ἀνάκτορο τοῦ Pretzsch, ὅπου ἀπέκτησε τή φήμη τῆς προστάτιδας τῆς Λουθηρανῆς Ἐκκλησίας τῆς Σαξονίας. Μάλιστα ὁ λαός τήν ἀποκάλεσε «στήλη προσευχῆς τῆς Σαξονίας», μιά προσωνυμία ἡ ὁποία στή συνείδηση τῶν Προτεσταντῶν τῆς Σαξονίας τήν περιέβαλε μέ τιμή, ἐνῶ ἀντίθετα γιά τούς Ρωμαιοκαθολικούς ἀπετέλεσε κοροϊδευτικό παρατσούκλι.

Ἐνδηµικές Ἀπειλές ἀπό τό Νέο Παγκόσµιο Περιβάλλον

Ἐνδηµικές Ἀπειλές
ἀπό τό Νέο Παγκόσµιο Περιβάλλον

 

Ἱστορικό.
Μία Ἀκτινογραφία τῆς Ἐξέλιξης τῆς Παγκοσµιοποίησης

 

παγκοσµιοποίηση εἶναι ἀναπόσπαστο κοινωνικο-οἰκονοµικό µέρος τοῦ DNA τῶν κοινωνιῶν. Ἀφορᾶ στήν ἐξέλιξη τῶν κοινωνιῶν.

Πραγµατοποιεῖται δέ µέσῳ τῆς ἐµπορίας προϊόντων, τῆς ἐπικοινωνίας ἰδεῶν, τῆς µετεγκατάστασης καί τῆς µετακίνησης ἀνθρώπων καί συλλογικά µέσῳ ὁποιασδήποτε ἀνταλλαγῆς µεταξύ ἀνθρώπων καί ὀργανισµῶν. Ἱστορικά ἀνάγεται στήν ἀρχική ἀνταλλαγή ἀνθρώπων. Συνεπάγεται «µάθηση» πού εἶναι ἐνσωµατωµένη στήν «ἀνταλλαγή».

Στήν ἐποχή µας ἡ παγκοσµιοποίηση ἔχει ἐπικρατήσει καί φαινοµενικά κυριαρχεῖ στό πολιτικο-κοινωνικο-οἰκονοµικό µας περιβάλλον λόγῳ τῆς προόδου τῆς τεχνολογίας καί τῆς αὔξησης τῶν ἐπικοινωνιῶν καί τῶν µεταφορῶν. Συγκεκριµένα, ἡ παγκοσµιοποίηση κυριαρχεῖ στό περιβάλλον µας διά τῶν παρακάτω παραγόντων: