ΧΡΙΣΤΟΣ ΓΕΝΝΑΤΑΙ! ΔΟΞΑΣΑΤΕ!

Ὄχι Καλένδες! Ὄχι Χειµερινό Ἡλιοστάσιο!

Ὄχι Χρόνια Πολλά  & Καλά!

ΧΡΙΣΤΟΣ ΓΕΝΝΑΤΑΙ!  ΔΟΞΑΣΑΤΕ!

 

Περπατοῦσα σέ ἕναν δρόµο χαζεύοντας τό πλῆθος καί τίς βιτρίνες. Αὐτό πού µοῦ ἔκανε τή µεγαλύτερη ἐντύπωση ἦταν ὅτι οἱ διαβάτες, ὅταν διασταυρώνονταν, ἀπέφευγαν νά κοιτάξουν ὁ ἕνας τόν ἄλλον καί,  µάλιστα, ἀπέστρεφαν ἐλαφρά τό κεφάλι ἀπό ὅποιον περνοῦσε δίπλα τους, σάν ἡ παρουσία του νά τούς ἦταν ἐνοχλητική. Ἀκόµα κι οἱ καταστηµατάρχες -ἤ οἱ ὑπάλληλοι-ἔρριχναν ἕνα βιαστικό καί δυσαρεστηµένο βλέµµα σέ ὅποιον ὑποψήφιο πελάτη κοντοστεκόταν στό κατώφλι τους, λές καί παρακαλοῦσαν νά µήν µπεῖ µέσα…

   Μιά παρέα νεαρῶν -τρία κορίτσια κι ἕνα ἀγόρι- κατέβαιναν µπουλουκηδόν στό πεζοδρόµιο, ἐπελαύνοντας µέ τέτοια ὁρµή, πού θά τήν ζήλευαν καί οἱ Μύριοι, στήν περίφηµη Κάθοδό τους. (Ἄραγε, ἄν τούς σταµατοῦσα καί τούς ἔλεγα ὅτι µοῦ ἔφεραν στό νοῦ τήν «Κάθοδο τῶν Μυρίων», θά ἤξεραν γιά ποιό πρᾶγµα τούς µιλάω;) Τό ἀγόρι µιλοῦσε στό τηλέφωνο µέ φωνή τόσο δυνατή, πού ἀντηχοῦσε σέ ὅλο τό δρόµο. Ἄν ἦταν καλοκαῖρι, θά µποροῦσε νά πουλάει καρπούζια σέ φορτηγάκι καί οἱ ὑποψήφιοι πελάτες θά τόν ἄκουγαν ἀκόµα καί στό τελευταῖο ρετιρέ, χωρίς νά τοῦ χρειάζεται µεγάφωνο. Εἶχε τόν συνοµιλητή του σέ ἀνοιχτή ἀκρόαση, καί οἱ κοπέλες συµµετεῖχαν στή συζήτηση, χαχανίζοντας ξεκαρδισµένες. Κανόνιζαν νά συναντηθοῦν κάπου, µέ τούς ὑπόλοιπους τῆς παρέας. Κάθε δύο µέ τρεῖς λέξεις στόλιζαν ὁ ἕνας τόν ἄλλον καί ὅλοι ὅλους µέ τέτοια “εὐγενικά χαϊδευτικά”, πού δέν µπορῶ νά σᾶς τά µεταφέρω, γιατί θά µέ κόψει ἡ λογοκρισία. Ἡ φράση µιᾶς κοπέλας, ὅµως, µοῦ ἔµεινε στό µυαλό: “Μήν εἶσαι… (χαϊδευτικό)… ρέ καί χαλάσεις τήν παρέα! Θά µποῦµε σέ γιορτινό mood”(!)

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ Ο ΛΟΓΟΣ

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ Ο ΛΟΓΟΣ


Μέσα ἀπό προσωπικά βιώματα καί συναφεῖς  μαρτυρίες

 

Πρωτοεῖδα τήν ἐκκλησία φωτισμένη μέ ἠλεκτρικό, ὅταν πῆγα στό Βόλο, στό Γυμνάσιο, σέ ἡλικία δώδεκα χρονῶ. Μέχρι τότε ἤξερα μιά ἐκκλησία μισοφωτισμένη ἀπό κεριά καί λαδοκάντηλα, πού στίς συννεφιασμένες μέρες γινόταν ἀκόμα πιό σκοτεινή, ἀλλὰ καὶ ἱεροπρεπής. Τό ζήτημα, ὅμως, εἶναι, πώς ἐκεῖνο τό λιτό, τό εὐλογημένο τό φῶς, δέν τό ματασυνάντησα ἀπό τότε, γιατί ἀκόμα καί σέ κείνη τήν παλιά μας ἐκκλησία εἰσέβαλε ὁ ἠλεκτρισμός καί παραμέρισε ὅ,τι τό σεμνό, τό πλούσια εὐλογημένο, τό εὐκατάνυκτο.

Ἄν ἔγραψα τά παραπάνω, τό ἔκαμα ἐπειδή δέν ἔχω ἄλλο τρόπο νά αἰτιολογήσω, καί παράλληλα νά παρουσιάσω, τό πῶς ἐγώ διδάχτηκα, ποιά εἶναι ἡ Ἐκκλησία, πρίν καταφύγω, ἀργότερα, στίς θεωρίες καί στήν Πατερική διδαχή.

ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ ΤΩΝ ΟΜΟΦΥΛΩΝ!

ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ
ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ ΤΩΝ ΟΜΟΦΥΛΩΝ!

 

Πρίν ἀπό λίγους µόλις µῆνες, µέσα ἀπό τίς σελίδες τῆς «Ἐνοριακῆς Εὐλογίας» “ἔπλεξα τό ἐγκώµιο” τοῦ παλιοῦ µου φίλου καί Εὐρωβουλευτοῦ, Στέλιου Κυµπουρόπουλου. Ἀφορµή στάθηκε ἡ θετική του ψῆφος σέ ἕνα ψήφισµα τοῦ Εὐρωκοινοβουλίου, τό ὁποῖο δέχεται πώς «ἡ ἀνθρώπινη ζωή πρέπει πάντοτε νά προστατεύεται ἀρχῆς γενοµένης ἀπό τή στιγµή τῆς σύλληψης». Τό ἄρθρο ἐκεῖνο1 γράφτηκε µέ προσωπική µου ἀποκλειστικά εὐθύνη καί ἐκφράζει τήν ἐκτίµησή µου πρός τόν Στέλιο Κυµπουρόπουλο, τόν ὁποῖο γνώρισα στά φοιτητικά µας χρόνια. Φιλοξενήθηκε πρόθυµα ἀπό τό περιοδικό, ὅπως ἄλλωστε ὅλα τά ἄρθρα µου µέχρι σήµερα, γεγονός γιά τό ὁποῖο εἶµαι εὐγνώµων.

Καί νά πού σήµερα ἔρχεται ἕνα ἄλλο ψήφισµα τοῦ Εὐρωκοινοβουλίου νά µέ διδάξει, ὅτι κακῶς «ἔβαλα τήν ἐλπίδα µου καί τό θάρρος εἰς τούς ἀνθρώπους», κατά τή διατύπωση τοῦ Ἁγίου Νικοδήµου τοῦ Ἁγιορείτου, ἀφοῦ, ὅπως εἶπε ὁ ἴδιος ὁ Χριστός µας, «κανείς δέν εἶναι ἀγαθός παρά ἕνας, ὁ Θεός».

Ἡ διάκριση ἀνάµεσα στή φιλοσοφική λογική καί τήν θρησκευτική Ἀποκάλυψη

Ἡ διάκριση ἀνάµεσα στή φιλοσοφική λογική
 καί τήν θρησκευτική Ἀποκάλυψη

 

Μιά χαρακτηριστική σύγχρονη ἰδέα εἶναι ἐκείνη τοῦ ριζικοῦ διαχωρισµοῦ καί ἀντιπαράθεσης ἀνάµεσα στόν «ὀρθό λόγο» καί τήν «Ἀποκάλυψη» ἤ κατά µιά ἰσοδύναµη διατύπωση ἀνάµεσα στόν αὐτοδύναµο καί αὐτόνοµο ἀνθρώπινο νοῦ ἀφ’ ἑνός, καί στά θρησκευτικά δόγµατα, πού κηρύττονται ὡς θεόπνευστα, ἀφ’ ἑτέρου. Σύµφωνα µέ τήν ἰδέα αὐτή ὁ ὀρθός λόγος εἶναι µιά λειτουργία τοῦ ἀνθρώπινου νοῦ, πού, ἐάν ἐξασκηθεῖ µέ τόν µεθοδολογικά ὀρθό τρόπο, εἶναι δυνατόν νά ὁδηγήσει σέ συµπεράσµατα ἀδιαµφισβήτητα καί ἀληθῆ. Ἡ «Ἀποκάλυψη», ὅµως, τήν ὁποία ἐπικαλοῦνται κάποιες θρησκεῖες, µεταξύ τῶν ὁποίων καί ἡ Χριστιανική, ἀντιπαρατίθεται στόν «ὀρθό λόγο», διότι θεωρεῖται ὅτι στό πλαίσιό της ὁ ἀνθρώπινος λόγος εἴτε παραµερίζεται τελείως, εἴτε ὑποτάσσεται σέ ἁπλῶς βοηθητικό ρόλο.

Ἤδη ἀπό τόν 16ο αἰώνα ἄρχισαν νά παρουσιάζονται στήν ἠπειρωτική Εὐρώπη τά πρῶτα µεγάλα φιλοσοφικά συστήµατα, µέ τήν ἀξίωση ὅτι στηρίζονται ἀποκλειστικά καί µόνο στήν ἀνθρώπινη λογική καί µέ τήν πρόθεση νά δώσουν µιά πλήρη ἐξήγηση τῶν πάντων,  ἀπό τόν τρόπο ὕπαρξης τοῦ κόσµου ἕως τήν ἀνίχνευση καί ἀνάλυση τῶν ἐσωτερικότερων καί λεπτότερων λειτουργιῶν τοῦ ἀνθρώπινου νοῦ καί τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς. Τά φιλοσοφικά συστήµατα ἀξίωσαν, δηλαδή, νά δώσουν αὐτά πλέον τήν µόνη ἀντικειµενικά ὀρθή καί ἀδιάβλητη ἀπάντηση στά µεταφυσικά ἐρωτήµατα πού ἀπασχολοῦσαν τούς ἀνθρώπους καί τήν ὁποία µέχρι τότε ἀναζητοῦσαν στή θρησκεία, ὅπως τά ἐρωτήµατα γιά τήν ὕπαρξη τοῦ Θεοῦ, τήν ἀθανασία τῆς ψυχῆς, τήν αἰωνιότητα ἤ τήν ἐκ τοῦ µηδενός δηµιουργία τοῦ κόσµου καί ἄλλα παρόµοια. Ἀντιστοίχως, ἡ καταφυγή στή θρησκευτική πίστη ἄρχισε νά διαβάλλεται ὡς τό καταφύγιο ἀνορθολογικῶν ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι δέν µποροῦσαν, δέν ἐπιθυµοῦσαν ἤ δέν τολµοῦσαν νά σκεφτοῦν γιά τόν ἑαυτό τους.

Τό σενάριο lockstep τοῦ Ἱδρύµατος Ροκφέλλερ

Τό σενάριο lockstep τοῦ Ἱδρύµατος Ροκφέλλερ:

Προφητικές ἤ προγραµµατικές ἀσκήσεις ἐπί χάρτου;

 

Τό 2010 τό Ἵδρυµα Ροκφέλερ δηµοσίευσε µιά βαρύνουσας σηµασίας µελέτη, στήν ὁποία ἀναλύθηκαν τέσσερα σενάρια γιά τό µέλλον τῆς Τεχνολογίας καί τῆς Διεθνοῦς Ἀνάπτυξης (Scenarios for the Future of Technology and International Development).

Σύµφωνα µέ τό πιό ἐπίκαιρο γιά τήν ἐποχή µας σενάριο, ἐκεῖνο πού εἶχε τήν κωδική ὀνοµασία «lockstep» (ὑπό αὐτόν τόν ὅρο, ὁ ὁποῖος χρησιµοποιήθηκε γιά τούς κρατουµένους στίς ἀµερικανικές φυλακές τόν 19ο αἰώνα, νοεῖται ὁ ρυθµικός βηµατισµός σέ σφιχτή διάταξη), ὁ κόσµος µας ἐκτιµήθηκε ὅτι θά εἰσέλθει στήν ἐποχή τῆς αὐταρχικῆς διακυβέρνησης, χαρακτηριστικά γνωρίσµατα τῆς ὁποίας θά εἶναι ἡ ὁλική ἐπιτήρηση καί ὁ κρατικός καταναγκασµός.

Γιά νά κατανοήσουµε τί σηµαίνουν αὐτά τά δύο χαρακτηριστικά γνωρίσµατα τοῦ κοινωνικοῦ µοντέλου, πού οἱ συντάκτες τῆς σχετικῆς µελέτης ἀποφάνθηκαν ὅτι ἐνδέχεται νά ἐπιβληθεῖ στό µέλλον (καί πλέον ἔχει γίνει τό δικό µας παρόν), εἶναι σκόπιµο νά πληροφορηθοῦµε τί ἔγραφε ὁ καθηγητής πολιτικῆς φιλοσοφίας Frederic Gros στή µονογραφία του µέ τίτλο «Ἡ ἀρχή τῆς ἀσφάλειας» (µτφ.: Ἀλ. Κιουπκιολής, ἐκδ. Πόλις, Ἀθήνα 2016, σελ. 209): «Αὐτό εἶναι τό βασίλειο τῆς ἀσφάλειας στό ἔσχατο σηµεῖο της: ἡ διαρκής παρακολούθηση µιᾶς διαδικασίας, ἡ πλήρης ἀνιχνευσιµότητα».