Ἡ «Magna Carta» καί τό «Ἱερόν Πηδάλιον»

Ἡ «Magna Carta» καί τό «Ἱερόν Πηδάλιον»

 

Στά δύο προηγούµενα τεύχη τοῦ περιοδικοῦ εἴχαµε ἀναφερθεῖ στήν ἰδιαίτερη σηµασία πού ἔχει γιά τήν προστασία τῆς ἐλευθερίας καί µάλιστα τῆς θρησκευτικῆς, στό πλαίσιο ἑνός κράτους, ἡ θέσπιση τῶν κατάλληλων νοµικῶν ἐγγυήσεων. Ὅταν αὐτές οἱ θεσµικές ἐγγυήσεις ἔχουν θεσπισθεῖ, τότε µπορεῖ κανείς νά ἀναµένει ὅτι τό κράτος αὐτό παρέχει στούς πολῖτες του τήν ἐλευθερία νά ἐπιλέξουν τόν τρόπο τῆς ζωῆς πού τούς ἐκφράζει καί νά ἀναπτύξουν τήν προσωπικότητά τους, ὅπως αὐτοί ἐπιθυµοῦν. Ὅταν ἀντιθέτως, οἱ ἐγγυήσεις αὐτές ἀπουσιάζουν, πρᾶγµα πού συνήθως σηµαίνει ὅτι οἱ κρατικοί ἄρχοντες ἀντιµετωπίζουν τούς πολῖτες ὡς ἁπλούς ὑπηκόους ἤ ἀκόµη καί ὡς «πρώτη ὕλη» γιά τήν κατασκευή µιᾶς τεχνοκρατικῆς οὐτοπίας, τότε παρουσιάζονται φαινόµενα διώξεων καί καταπίεσης, ὅπως αὐτά πού περιγράψαµε στό προηγούµενο τεῦχος σχετικά µέ τόν συστηµατικό διωγµό τῶν Χριστιανῶν στή πρώην Σοβιετική Ἕνωση.

Εἶναι ἀναµφίβολο ὅτι οἱ ὁποιεσδήποτε θεσµικές ἐγγυήσεις, ὁσοδήποτε σοφές καί µελετηµένες καί ἄν εἶναι, δέν ἀρκοῦν ἀπό µόνες τους νά προστατεύσουν ἀπό τήν αὐθαιρεσία ἤ τήν τυραννία. Διότι, ὅσο δηµοκρατικό καί ἐάν εἶναι ἕνα κράτος, ὅσες θεσµικές ἐγγυήσεις καί ἐάν εἶναι ἐνσωµατωµένες στό δίκαιό του, ἐάν οἱ πολῖτες του γενικά, καί, ἰδιαιτέρως, ὅσοι τυχαίνει νά ὑπηρετοῦν στίς πιό καίριες θέσεις τοῦ κρατικοῦ µηχανισµοῦ, δέν φροντίσουν τήν κρίσιµη ὥρα γιά τήν διαφύλαξη τῆς ἐλευθερίας, θά ἀποδειχθεῖ ὅτι οἱ νοµικές προβλέψεις ἀπό µόνες τους δέν ἀποτελοῦν ἰσχυρά ἐµπόδια, ἀλλά ἁπλῶς καί µόνο «φράχτες φτιαγµένους ἀπό χαρτί». Ὅµως, µέ τήν ἐπιφύλαξη πού προαναφέραµε, ἡ σηµασία τῆς πρόβλεψης τῶν κατάλληλων θεσµικῶν ἐγγυήσεων ἀπέναντι στήν τυραννία εἶναι µεγάλη, διότι θέτει ἐνώπιον τῶν πολιτῶν ἕνα πρότυπο ἐλευθερίας καί αὐτονοµίας καί τούς διαπαιδαγωγεῖ, ὥστε νά ἔχουν ἐλεύθερο φρόνηµα καί συµπεριφορά.

Ἰδιαίτερη δέ ἀξία µεταξύ τῶν θεσµῶν γιά τή διαφύλαξη τῆς ἐλευθερίας ἀπέναντι στήν κρατική αὐθαιρεσία ἔχει προσδοθεῖ κατά τούς Νέους Χρόνους στήν ὕπαρξη «κράτους δικαίου» (rule of law) καί συναφῶς στήν θέσπιση «Συντάγµατος», τά ὁποῖα µάλιστα θεωροῦνται ὡς ἐπιτεύξεις σύγχρονες, οἱ ὁποῖες σηµειώνουν τή µετάβαση ἀπό τήν ἐποχή τοῦ Μεσαίωνα στήν ἐποχή τοῦ Διαφωτισµοῦ.

«ΤΡΑΧΙΝΙΑΙ»

«ΤΡΑΧΙΝΙΑΙ»

να ἀπό τά λιγώτερο γνωστά ἔργα τοῦ ἀρχαίου δράματος ἡ τραγωδία αὐτή τοῦ Σοφοκλῆ (496-406 π.Χ.).

Ἡ ὑπόθεσή του ἐκτυλίσσεται μπροστά στό ἀνάκτορο τῆς ἀρχαίας πόλεως Τραχίνα, κοντά στίς Θερμοπύλες (στίχος 638). Τόν πρόλογο ἀρθρώνει ἡ Δηιάνειρα, γυναῖκα τοῦ Ἡρακλῆ. Περιγράφει τήν πρό τοῦ γάμου της δυσάρεστη κατάσταση. Κόρη τοῦ βασιλέα τῆς Πλευρώνας Οἰνέα τήν ζητοῦσε σέ γάμο ὁ Ἀχελῶος πού ἔπαιρνε τίς ἀκόλουθες μορφές. Ἄλλοτε σάν ταῦρος, ἄλλοτε σάν φίδι καί ἄλλοτε μέ ἀντρική κορμοστασιά καί πρόσωπο βοδιοῦ. Μετά ἀπό πολλά ἐμφανίστηκε ὁ ξακουστός Ἡρακλῆς, γιός τοῦ Δία καί τῆς θνητῆς Ἀλκμήνης. Ἐνίκησε τόν Ἀχελῶο καί τήν νυμφεύθηκε. Τήν ἐπῆρε καί ἔφευγαν ἀπό τήν Αἰτωλία. Περνῶντας τόν ποταμό Εὔηνο - ὁ Ἡρακλῆς προηγεῖτο – τήν Δηιάνειρα μετέφερε ὁ κένταυρος Νέσσος. Ἀπρεπής χειρονομία του προκάλεσε κραυγή τῆς Δηιάνειρας. Ὁ Ἡρακλῆς ἐτόξευσε τόν Νέσσο. Ἐκπνέοντας ἐκεῖνος ἔδωσε στή Δηιάνειρα χιτῶνα ἐμποτισμένο μέ τό αἷμα του, γιά νά τόν δίνει στόν ἄντρα της νά τόν φοράει προκειμένου νά τῆς εἶναι πιστός.

Ὁ Ἡρακλῆς ἀπουσιάζει δέκα πέντε μῆνες καί δέν ἔχει δώσει σημεῖα ζωῆς. Συζητῶντας μέ τήν Τροφό, ἡ Δηιάνειρα ἐκφράζει στεναχώρια, ἀγωνία καί φόβους. Ἡ Τροφός τήν συμβουλεύει νά στείλει τόν γιό της Ὕλλο νά πάρει πληροφορίες γιά τήν τύχη τοῦ πατέρα του. Ὁ  Ὕλλος ἔχει ἀκούσει ὅτι ὁ Ἡρακλῆς ὑπηρετεῖ μιά γυναίκα Λυδή, τήν Ὀμφάλη. Μετά τήν θητεία του αὐτή θά πολιορκήσει τήν πόλη τῆς Εὔβοιας Οἰχαλία. Ὁ  Ὕλλος φεύγει γιά νά πάρει πληροφορίες γιά τόν πατέρα του Ἡρακλῆ.

ΤΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΛΟΑΤΚΙ

ΤΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΛΟΑΤΚΙ

 

Τά τελευταῖα χρόνια ἀπασχολεῖ τήν κοινή γνώμη τό κίνημα διαφόρων περιθωριακῶν ὁμάδων ΛΟΑΤΚΙ, οἱ ὁποῖοι προσπαθοῦν νά ἀποδείξουν ὅτι τό φῦλο δέν εἶναι γενετικά καθορισμένο. Ἐπίσης, ὑπάρχουν ἐκπομπές στήν τηλεόραση καί στό ραδιόφωνο πού προβάλλουν, ἤ μᾶλλον, διαφημίζουν τό «ἐνδιάμεσο φῦλο» ὡς φυσιολογικό καί κανονικό, παρουσιάζοντας γνωστές τηλεπερσόνες gay πού μέ τή συνεχῆ ἐπανάληψη ἐκπομπῶν κ.ο.κ. προσπαθοῦν νά κοιμίσουν τήν κοινή γνώμη καί νά ἐπιβάλλουν μιά παρέκκλιση ὡς φυσιολογική κανονικότητα.

Κατά σύμπτωση οἱ ἀνήκοντες στήν περιθωριακή ὁμάδα τῶν ΛΟΑΤΚΙ εἶναι κατά πλειοψηφία ἐθνομηδενικοί καί ἄθεοι, καθώς ἐπίσης, μεγάλος ἀριθμός αὐτῶν ἔχει ροπή πρός τήν ἀλητεία καί τίς ἀντικοινωνικές πράξεις, παρουσιάζοντας, ἐπίσης,  βαριά ψυχοπαθολογία τοῦ τύπου τῶν σοβαρῶν διαταραχῶν τῆς προσωπικότητας (κυρίως μεθοριακοῦ καί ψυχοπαθολογικοῦ τύπου), οἱ ὁποῖες εἶναι δυσίατες, ἤ καί ἀνίατες,  στήν περίπτωση πού ὑπάρχει παντελής ἀπουσία κινήτρου γιά θεραπεία, κάτι πού εἶναι γεγονός.

Ἡ Ἐκκλησία στήν ἔρημο

Ἡ Ἐκκλησία στήν ἔρημο

 

Οἱ Πατέρες ἔχουν πεῖ πώς θά ἔρθει ἡ ἡμέρα πού ἡ Ἐκκλησία θά φύγει στήν ἔρημο, καί κατά τά φαινόμενα, αὐτό δείχνει μᾶλλον ἀναπόδραστο. Καί πῶς νά μήν εἶναι, ὅταν ὁ ἴδιος, ὁ τῶν πάντων Δεσπότης, τό προανήγγειλε διά τοῦ στόματος τριῶν ἐκ τῶν Εὐαγγελιστῶν; Μάλιστα ἡ φυγή αὐτή προβλέπεται ὡς συνθήκη πού θά ἐκπληρωθεῖ πρίν Ἐκεῖνος ἔλθει καί πάλι, ὅπως τό ὑποσχέθηκε στούς Ἀποστόλους, ἀλλά καί τό ἴδιο γεγονός συνιστᾶται ὡς προϋπόθεση σωτηρίας.

 Ἡ φυγή αὐτή πάντα μέ παραξένευε, ὅταν προσπαθοῦσα νά ἑρμηνεύσω τίς συνθῆκες ὑπό τίς ὁποῖες αὐτό μπορεῖ νά γίνει. Εἶναι δυνατόν νά βρίσκεται ὅλη μαζί ἡ Ἐκκλησία; Ποιά θά μποροῦσε νά εἶναι αὐτή ἡ ἔρημος; Πῶς μπορεῖ νά συγκεντρωθοῦν στόν ἴδιο τόπο ὅσοι θά ἔχουν μείνει πιστοί ἀπό ὅλον τόν Πλανήτη;

 Τό πότε καί ποιοί θά ζήσουν τίς ἡμέρες ἐκεῖνες φυσικά εἶναι ἄγνωστο, ἀλλά ἡ σκέψη πάντα γυρίζει γύρω ἀπό τέτοια γεγονότα πού τά περιβάλλει ἀρκετό μυστήριο. Εἶναι βλέπετε καί αὐτή ἡ ἐμπειρία πού ζοῦμε τά τελευταῖα δύο χρόνια, ἀλλά καί ἡ σπουδή μέ τήν ὁποία οἱ πρωταγωνιστές τοῦ δημόσιου βίου, σέ παγκόσμια κλίμακα, ἐπείγονται νά διαμορφώσουν τίς ἐξελίξεις πρός «ὁδούς σκληράς» πού μᾶς ὑποψιάζουν πολύ.

Ὁμολογία Πίστεως ἀπό τόν χῶρο τῆς δογματικῆς Ἀριστερᾶς!

Ὁμολογία Πίστεως
 ἀπό τόν χῶρο τῆς δογματικῆς Ἀριστερᾶς!

 

Τά παιδικά μου χρόνια χωρίς ἰδιαίτερα βιώματα ἀπό ἐκκλησιαστική ζωή.

Στή διάρκεια τῶν σπουδῶν μου, ἔνταξη στό χῶρο τῆς δογματικῆς ἀριστερᾶς, ἡ ὁποία –τουλάχιστον τότε– περιλάμβανε στό “πακέτο” καί τή μαχητική ἀθεΐα.

Μέ κλονισμένη τήν πίστη, γνωρίζω ἕναν ὁμοϊδεάτη συνάδελφο καί παντρεύομαι….

Γεννιέται ἡ κόρη μας μέ σπάνιο-σοβαρότατο καρδιολογικό πρόβλημα.

Μεγάλος πόνος, πού δίνει καί τή χαριστική βολή στά τελευταῖα ψίχουλα τῆς Πίστης μου.

Πῶς νά χωρέσει τό μυαλό μου ὅτι αὐτό τό πανέμορφο λεπτεπίλεπτο πλάσμα ἔχει μόνο μερικούς μῆνες ζωῆς;

Στό κόμμα μοῦ λένε: Τά βλέπεις; Ποῦ εἶναι ὁ Θεός;

 

Φυσικά τό παιδί μας δέν τό βαφτίσαμε καί ἤμασταν περήφανοι μέ τόν πατέρα του ὅτι σταθήκαμε συνεπεῖς στίς ἀρχές μας!

Τοῦ δώσαμε τό ὄνομα Μαρία, ὅταν τό δηλώσαμε στό ληξιαρχεῖο.